دخالت گستاخانه ترامپ در امور داخلی ایران
(last modified 1397-04-27T07:45:30+00:00 )
سرطان 27, 1397 12:15 Asia/Kabul
  • دخالت گستاخانه ترامپ در امور داخلی ایران

آمریکا از زمان شکل گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران در سال 1979 همواره رویکردی خصمانه نسبت به آن داشته و در هر برهه تلاش خود را معطوف به تضعیف جمهوری اسلامی کرده است. این تلاش ها ظرف 40 سال گذشته به انحاء مختلف جریان داشته است. با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در ژانویه 2017، وی آشکارا به ابراز خصومت با ایران پرداخته و همنوا با متحدان منطقه ای خود خواستار تشدید اقدامات به منظور فروپاشی جمهوری اسلامی ایران شده است.

ترامپ بر این تصور است که با خروج از برجام و در مرحله بعد تجدید تحریم های هسته ای علیه ایران، آنچنان رژیم تحریمی علیه ایران وضع و اجرا می کند که در طول تاریخ بی سابقه خواهد بود.

هدف اصلی ترامپ چنان که بارها اعلام کرده، وخامت روزافزون اوضاع اقتصادی ایران، تشدید نارضایی های داخلی و در نهایت شکل گیری شورش های گسترده در داخل ایران در اعتراض به این وضع است.

در واقع واشنگتن قصد اجرای سیاست "فقر و شورش" درباره ایران را دارد. ترامپ مدعی است که با اظهارات و موضع گیری های خود به ویژه خروج از برجام، روند تخریب اقتصاد ایران را از چند ماه قبل کلید زده و اکنون نیز مدعی وقوع شورش ها در ایران است. ترامپ در تازه ترین موضع گیری خود در این زمینه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز مدعی شده که آن‌ها (ایرانی ها) در تمامی شهرهای خود شورش دارند... تورم گسترده و شایع است و به شدت افزایش یافته است. آن‌ها تظاهرات بزرگی در تمامی کشور داشتند، احتمالا به آن بزرگی که پیش تر نداشته‌اند و از زمانی که من توافق هسته‌ای را پایان بخشیدم، نبردهایی رخ داده است، و خواهیم دید  چه می‌شود .

ترامپ از یک سو خود مسبب وضعی  است که ادعا می کند در ایران وجود دارد، اما از سوی دیگر ادعای دلسوزی برای مردم ایران را دارد. وی در این باره گفته است که رژیم (ایران) به مردم اجازه نمی‌دهد که بدانند ما 100 درصد پشت آنها هستیم. ترامپ ظاهرا بسیار فراموشکار است. وی چندماه قبل به صراحت مردم ایران را تروریست نامید واکنون ادعای دغدغه مندی و دلسوزی برای مردم ایران را می کند. ترامپ به صراحت ایران را به تحریم های همه جانبه تهدید کرده که شامل تحریم های مختلف از جمله تحریم نفتی و بانکی ایران است. بی تردید هدف اصلی این تحریم ها مردم ایران و زندگی و معیشت روزمره آنها خواهد بود. در واقع ترامپ با استفاده ابزاری از تحریم ها تلاش می کند تا شرایط زندگی مردم ایران را هرچه دشوارتر و طاقت فرساتر کند تا بدین رتیب به زعم خود زمینه ایجاد بی ثباتی و ناآرامی در ایران را فراهم سازد. این سیاست آمریکا، دقیقا به معنای دخالت در امور داخلی ایران است که اقدامی کاملا نامشروع از دیدگاه حقوق بین الملل و بر خلاف قواعد بین المللی و منشور سازمان ملل است. اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگران یک اصل پذیرفته شدۀ بین المللی است.

مداخله عبارت از مجموع تدابیر و اقدامات نظامی، سیاسی، اقتصادی و... است که به هدف وادار کردن دولت دیگر در راستای منافع  خود و یا برای حصول امتیاز از آن انجام می گیرد. با توجه به این مفهوم، مجموعه اقدامات آمریکا در دوره ترامپ آشکارا به معنای دخالت در امور داخلی ایران است.

بی تردی دولت آمریکا مسئول هرگونه زیان هایی است که به دلیل سیاست مخرب تحریمی آن به مردم ایران وارد می شود.

هرچند آمریکا در تلاش برای حفظ موقعیت خود و جبران شکست هایی که در مقابل ایران متحمل شده، سیاست شکست خورده تحریم ها علیه ایران را بار دیگر به اجرا درآورده، اما این بار حتی شرکای اروپایی واشنگتن نیز حاضر به همراهی با آن نیستند و این به معنای تنهایی واشنگتن در اقدام علیه ایران است.

کلیدواژه