سنبله 27, 1395 15:11 Asia/Kabul
  • حضور پر رنگ ایران در انجمن جهانی هسته ای

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست سه روزه "انجمن جهانی هسته ای" در لندن پایتخت انگلیس چند پیشنهاد ارائه کرد که مورد استقبال انجمن جهانی انرژی هسته ای قرار گرفت.

علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدارش از بروکسل که به منظور گفتگو در باره همکاری های هسته ای پس ازبرجام ، انجام شد؛ در نشست سه روزه "انجمن جهانی هسته ای" در لندن پایتخت انگلیس ، نیز حضور یافت .

صالحی در این نشست تخصصی چند پیشنهاد ارائه کرد که مورد استقبال انجمن جهانی انرژی هسته ای قرار گرفت. این پیشنهاد ها در خصوص توسعه استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای و نحوه اجرای برجام ارائه شد .

صالحی پشنهاد کرد کمیته ای فنی برای ارزیابی جامع نیروگاههای هسته ای کوچک تشکیل شود تا همه ابعاد فنی ، اقتصادی و ایمنی این نیروگاهها را بررسی کند و نتایج آن را در اختیار کشورهای متقاضی و عضو این انجمن قرار دهد . رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، پیشنهاد دیگری را نیز به نشست لندن در زمینه همکاری دو دانشگاه ایران با دانشگاه مجازی انجمن جهانی هسته ای ارائه کرد که از سوی انجمن جهانی هسته ای پذیرفته شد . دانشگاه انجمن جهانی هسته ای با دانشگاههای معتبر جهان همکاری و تبادلات علمی خوبی دارد و کارگاههای آموزشی متعددی نیز در کشورها برگزار کرده است . همکاری این انجمن با دانشگاههای ایران می تواند دسترسی فعالان در صنعت هسته ای ایران را به تازه ترین یافته ها و دستاورد ها فراهم کند.

یکی دیگر از پیشنهادهای ایران که مورد قبول انجمن جهانی هسته ای قرار گرفت تشکیل کمیته سیاسی و فنی ویژه برای بررسی برجام است . صالحی گفت این کمیته به عنوان نهاد بی طرف نحوه اجرای برجام و میزان پای بندی طرفها را بررسی و روشنگری می کند تا میزان عمل به تعهدات مشخص شود .

پیشنهادها و رایزنی های رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست انجمن جهانی هسته ای در لندن به منظور بررسی راههای گسترش همکاریها نشان می دهد ایران در آستانه جهش بزرگی قرار دارد که هدف آن توسعه همکاری با نهادهای فعال در دانش هسته ای است . مشارکت ایران در طرح های پیشرفته ای نظیر گداخت هسته ای و همکاری سازمان انرژی اتمی ایران با انجمن جهانی هسته ای از شاخص های سطح بالای دانش هسته ای در ایران است .این دستاوردها ایران را در تراز جهانی قرار داده است . ایران از دانش هسته ای در بخشهای مختلف از جمله سلامت و تولید رادیو داروها بخوبی استفاده کرده و می تواند این تجربیات و دستاوردها را در چار چوب همکاری های متعارف در دانش هسته ای به کشورهای متقاضی منتقل کند .

سخنرانی صالحی در نشست سالانه این انجمن و دیدارهایش را از این دیدگاه ،می بایست فصل تازه ای از حضور ایران در عرصه دانش هسته ای ارزیابی کرد .

با توجه به اهمیت این همکاری ها ،میزان پای بندی غرب در اجرای همه ابعاد برجام و راهکارهایی که برای رفع مشکلات موجود در این زمینه وجود دارد، حائز اهمیت است .

اظهارات صالحی مبنی بر اینکه غربی ها به تعهداتشان بر اساس برجام عمل نکرده اند، نشان دهنده این نگرانی است که غرب تلاش میکند از برجام بعنوان پوششی برای توجیه کارشکنی ها در اجرای تعهداتش استفاده کند .

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با روزنامه گاردین اعلام کرد ایران به طور کامل به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای تاریخی سال گذشته عمل کرده است اما به رغم گذشت هشت ماه از لغو رسمی تحریم ها، غرب در عمل به تعهداتش ناکام بوده است. صالحی گفت اگر قرار است توافق دست نخورده باقی بماند هر دو طرف باید به تعهدات شان عمل کنند.

حضور پررنگ ایران درنشست سالانه انجمن جهانی هسته ای حاکی از پیشرفت دانشمندان هسته‌ای ایران در این عرصه است و این فرصت یک موقعیت ارزشمند در دوره پساتحریم است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. پیش از این در دوران تحریم ها ؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه های مختلف واهی از همکاری با ایران سر باز می زد ؛ اما اکنون دوران تحریم سپری شده است .

سفر دکتر صالحی به لندن و حضور ایران در نشست سالانه انجمن جهانی هسته‌ای در عالی ترین سطح، که با پیشنهادهای سازنده ای همراه شد،درمجموع نشان دهنده ظرفیت های دانشمندان ایرانی در استفاده از آخرین فناوری‌های هسته ای در سطح جهانی است . اجرای برجام نیز مطابق روح حاکم بر توافق و مفاد اصلی آن نمی تواند مانعی بر سر راه پیشرفت ایران در دانش هسته ای ایجاد کند.

کلیدواژه