سرطان 28, 1397 14:41 Asia/Kabul
  • حمله به پالایشگاه ریاض، مرحله جدید جنگ در یمن

سیدرضی عمادی- پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن مخزن ذخیره سازی پالایشگاه نفتی آرامکو در ریاض، پایتخت عربستان سعودی را هدف حملات خود قرار دادند که منابع سعودی نیز به انجام این حمله اذعان کردند.

رویاهای عربستان در یمن روز به روز در حال رنگ باختن است. داستان جنگ علیه یمن در حال تبدیل شدن به کابوسی بزرگ برای آل سعود است. سال های اول این جنگ، این آل سعود و متحدانش بودند که صرفاً حمله کننده بودند، اما اکنون ورق در این جنگ برگشته است. روزی پایگاه نظامی، روزی فرودگاه، روزی اطرف کاخ پادشاهی و روزی نیز پالایشگاه ریاض هدف حملات موشکی ارتش و نیروهای مردمی یمن قرار می گیرند. «خودکرده را تدبیر نیست»، مصداق وضعیت امروزی عربستان سعودی در یمن است. آل سعود جنگی را آغاز کرد که نمی تواند آنرا پایان دهد زیرا هدفش از این جنگ بازگرداندن آنچه که «مشروعیت» نامیدند و منظور از آن نیز منصورهادی، رئیس جمهوری فراری و مستعفی بود، به قدرت و همچنین تضعیف جایگاه و تا حد امکان به حاشیه راندن انصارالله در یمن بود، اما هم خیانت منصورهادی برای مردم یمن ثابت شد و هم اینکه انصارالله به اذعان تحلیلگران و آگاهان به امور یمن منسجم ترین نیروی سیاسی در این کشور است که به سادگی قابل نادیده گرفتن نیست.

تنها یک هفته دیگر چهلمین ماه جنگ عربستان سعودی علیه یمن به پایان می رسد. حمله موشکی روز گذشته به پالایشگاهی در شهر ریاض تحول حایز اهمیتی در این جنگ است زیرا در صورتی که آرامکو مورد حمله مکرر قرار گیرد، شریان اقتصادی عربستان سعودی از کار خواهد افتاد. حمله به پالایشگاهی در ریاض به حدی حایز اهمیت است که «شرف غالب لقمان»، سخنگوی ارتش یمن آنرا مرحله جدیدی از اقدام های بازدارنده یمن در مقابل تجاوز سعودی ها عنوان کرد.

این حمله ضمن اینکه بیانگر این است که سعودی ها دیگر در این جنگ صرفاً حمله کننده نخواهند بود و باید منتظر حمله های موشکی یمنی ها نیز باشند، در عین حال ثابت می کند که توانمندی دفاعی عربستان نیز به گونه ای نیست که قابلیت دفع حمله های موشکی یمنی ها را داشته باشد. به عبارت دیگر، این حمله های موشکی آسیب پذیری دفاعی عربستان سعودی را ثابت می کند، عربستانی که پس از آمریکا و چین سومین بودجه نظامی برتر را در جهان دارد. در همین راستا، روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: «با وجود همکاری گسترده امارات با عربستان در جنگ علیه یمن، اما نظامیان سعودی با یک ناکارآمدی سیستماتیک درونی مواجه هستند.»

به نظر می رسد گذشت زمان در این جنگ به نفع عربستان سعودی نیست زیرا جنگ طی 40 ماه گذشته نشان داد که ارتش و کمیته های مردمی یمن با گذشت زمان بر توانمندی دفاعی خود افزودند و در مقابل عربستانی ها که از نیروهای «اجیر شده خارجی» بهره می گیرند، آسیب های بیشتری متحمل می شوند. «یوئل گزانسکی»، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تل آویو در این خصوص عنوان می کند که: «سعودی ها از سال 1991 در جنگی شرکت نکردند، اما حوثی ها تجربه چند دهه جنگ چریکی و پارتیزانی را در کارنامه خود دارند که شکست آنها را دشوار می سازد.»

کلیدواژه