توانمندی های اقتصادی و نقش کلیدی ایران در حفظ ثبات در منطقه ؛ دشواری های امریکا در مقابل ایران
(last modified 1397-04-30T12:13:05+00:00 )
سرطان 30, 1397 16:43 Asia/Kabul
  •  توانمندی های اقتصادی و نقش کلیدی ایران در حفظ ثبات در منطقه ؛ دشواری های امریکا در مقابل ایران

ایران کشوری بزرگ وقدرتمند و تاثیر گذار در معادلات سیاسی منطقه و همچنین دارای ظرفیت ها و استعدادهای فراوان اقتصادی است .علاوه بر این،مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران با منافع بسیاری ازکشورها در سطح منطقه و همچنین در سطح جهانی در هم تنیده شده است .

  این واقعیت ها ؛امریکا را در اعمال دوباره تحریم ها واثر بخش بودن فشار های اقتصادی بر ایران با چالشی  جدی مواجه کرده است .زیرا جامعه بین الملل می داند که تن دادن به باج گیری امریکا در حال تبدیل شدن به یک  چالش‌های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی است.

در همین راستا مقامات ترکیه روز جمعه در پایان  دیدار هیأتی آمریکایی از این کشوردر بیانیه ای باردیگر بر اهمیت ایران به عنوان یک شریک منطقه‌ای تاکید کردند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» این هیأت متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا در دیدار با مقامات ترکیه تلاش کردند آنها را به رعایت تحریم‌های علیه ایران ترغیب کنند.

دارمندرا پرادان وزیر نفت هند هم گفته است که دولت هند با توجه به منافع ملی خود در مورد واردات نفتی خود تصمیم گیری خواهد کرد. بنابراین از تحریم های آمریکا واهمه ای نداریم. از اینرو  به رغم تلاش های مستمر آمریکا برای وادار کردن سایر کشورها به همراهی با تحریم ها ؛ این تحرکات نا موفق بوده است .

 «الکساندر لاورنتیف» ، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه هم روز پنجشنبه در دیدار با «سعید ایروانی» معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران  در تهران ،تصریح کرد : رییس جمهور روسیه در گفتگوهای اخیر با رییس جمهور آمریکا بر غیر سازنده و زیانبار بودن اقدام آمریکا در خصوص برجام تاکید کرد.

ظریف وزیر خارجه ایران درگفت‌ وگو با شبکه "یوروزنیوز"  ،با اشاره به این نکته گفت : اکنون بخصوص بعد از دیدار رئیس جمهور ترامپ و رئیس جمهور پوتین، نگرانی‌هایی در آمریکا مشاهده می‌شود که رئیس جمهور ترامپ لزوما منافع ملی آمریکا را دنبال نمی‌کند.

 

دولت‌های بوش و اوباما در سال‌های 2006 تا 2015 وارد یک تلاش دیپلماتیک پیچیده و چند جانبه شدند تا دولت‌ها و شرکت‌های خارجی را قانع کنند که به ایالات متحده برای تحمیل تحریم‌ها علیه ایران بپیوندند.

«پیتر هارل»، کارشناس مرکز امنیت آمریکایی جدید، در مطلبی که اخیرا در نشریه فارن افرز منتشر کرد ؛در تحلیل این اقدامات می نویسد :".... تلاش مشترک کنگره و دو رئیس جمهور امریکا- جرج دبلیو بوش و باراک اوباما- تقریبا دو دهه به طول انجامید تا اقتصاد ایران را فلج کند. با توجه به مخالفت بین‌المللی با خروج امریکا از برجام و حمایت ضعیف بین‌المللی از تجدید تحریم‌ها، بازسازی این فشار اقتصادی بعد از خروج واشنگتن از برجام ؛ چالش بزرگ‌تری خواهد بود. تنها نتیجه می‌تواند وضعیت «برد-برد» برای ایران باشد که در آن هم از محدودیت‌های برجام بر فعالیت هسته‌ای خود آزاد است و هم می‌تواند حداقل بخشی از تعلیق تحریم‌‎ها را به خاطر آنچه چانه‌زنی کرده، حفظ کند."

با وجود آنکه دولت‌های اروپایی و برخی کشورهای متحد امریکا از تحریم‌ها علیه ایران بین سال‌های 2010 و 2016 حمایت کردند، همین متحدان دیروز اما  به خاطر عصبانیت از ترامپ بابت خروج از برجام و تنش‌های فعلی امریکا- اروپا بر سر سیاست تجاری، در برابر فشار برای توقف  واردات نفت و تجارت با ایران مقاومت می‌کنند.