برای حل بحران افغانستان نیاز به اجماع داخلی و بین المللی است
(last modified 1397-05-02T10:21:18+00:00 )
اسد 02, 1397 14:51 Asia/Kabul
  • برای حل بحران افغانستان نیاز به اجماع داخلی و بین المللی است

بحران افغانستان جنبه های داخلی و خارجی دارد و برای حل آن هم باید اجماع داخلی و بین المللی صورت بگیرد

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: بحران افغانستان جنبه های داخلی و خارجی دارد و برای حل آن هم باید اجماع داخلی و بین المللی صورت بگیرد.

صدیق الله توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گزارش اخیر گروه بین المللی بحران و پیشنهادش به طالبان مبنی بر پذیرش صلح با دولت افغانستان و پیشنهاد به امریکا برای تعیین نماینده با صلاحیت برای مذاکره با طالبان اظهار داشت: در بحث صلح در افغانستان باید به ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی دقت شود.

وی تصریح کرد: برای ایجاد صلح در افغانستان نیاز به اجماع داخلی، منطقه ای و جهانی است و اگر کشورهایی که در افغانستان نفوذ دارند و به نوعی می توانند موثر باشند از برنامه صلح دور بمانند این برنامه به نوعی آسیب خواهد دید.

این کارشناس سیاسی افزود: از سوی دیگر اگر تنها خواسته های کشورهای خارجی در قضیه صلح افغانستان مد نظر قرار بگیرد و خواسته های مردم افغانستان در نظر گرفته نشود باز هم برنامه صلح به جایی نخواهد رسید.

توحیدی عنوان کرد: افغانستان یک کشور بحران زده است که این بحران از یک ناحیه نیست بلکه از نواحی مختلف است و ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی بسیار متنوعی دارد بنابراین باید اجماع داخلی، منطقه ای و بین المللی ایجاد شود تا برنامه صلح افغانستان محقق شود.

این فعال رسانه ای اظهار کرد: از سوی دیگر ایجاد یک اجماع به منظور بررسی چگونگی ادامه حاکمیت سیاسی و توزیع عادلانه قدرت از مباحث جدی در عرصه سیاست داخلی افغانستان است و باید به سوالات در این زمینه پاسخ داده شود، مردم حکومت را از خود بدانند و چیزی تحت عنوان خودی و بیگانه در حکومت افغانستان وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: کشورهای منطقه و جهان هم باید بپذیرند که صلح در افغانستان به نفع کل دنیا است و ادامه جنگ در این کشور نه تنها به نفع کسی نیست بلکه به ضرر کل دنیا می باشد.

 

کلیدواژه