امریکا به دنبال مذاکره با طالبان است و به این منظور دست به دامن کشورهای عربی شده است
(last modified Tue, 24 Jul 2018 12:23:51 GMT )
اسد 02, 1397 16:53 Asia/Kabul

امریکا به دنبال مذاکره با طالبان است و برای انجام آن دست به دامن کشورهای عربی شده است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: امریکا به دنبال مذاکره با طالبان است و برای انجام آن دست به دامن کشورهای عربی شده است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست برخی مقامات افغانستان، امریکا، عربستان و امارات متحده عربی در ابوظبی در رابطه با صلح افغانستان اظهار داشت: به نظر می رسد که امریکا راه دیگری به جز مذاکره با طالبان ندارد که البته نتایج آن هنوز مشخص نیست اما می خواهد با کشورهایی که در گذشته با طالبان روابط نزدیکتری داشته اند مشورت کرده و از آن ها کمک بگیرد.

وی افزود: اما یک نکته قابل توجه این است که تمایلی به حضور کشورهای همسایه افغانستان در این نشست ها مشاهده نمی شود در حالیکه تاثیرگذارترین کشورها همسایگان این کشور می باشند و از مشکلات این کشور هم متاثر هستند. امریکایی ها اخیراً به این فکر افتاده اند که از طریق چنین نشست هایی فشارهای سیاسی هم بر طالبان وارد کنند اما باز هم نه طالبان در نشست ها حضور دارند و نه کشورهای تاثیرگذار.

به گفته این کارشناس سیاسی در این اواخر بعد از آنکه تغییراتی در عربستان سعودی رونما شد و تغییراتی در نتیجه فعالیت های نظامی این کشور بخصوص در یمن بوجود آمد، سعودی ها به این فکر افتادند که تنها نباید در منطقه محدود خود فعال باشند و به نظر می رسد که عربستان سعودی و امارات به دنبال آن هستند که حوزه فعالیت خود را گسترده تر کنند.

مژده عنوان کرد: اخیراً شنیده شده که جنرال عبدالرازق فرمانده پلیس قندهار گفته که در صدد هستیم با عربستان سعودی مذاکراتی را با طالبان آغاز کنیم و آن ها را به صلح دعوت کنیم ضمن اینکه دولت افغانستان در این مذاکرات حضور نخواهد داشت.

وی یادآور شد در حالی که یک مقام بلندپایه افغانستان اعلام می کند که چنین برنامه ای وجود دارد اما دولت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور در آن نقشی ندارند به این معنی است که برخی کشورها اهداف خاصی دارند که به ضرر افغانستان تمام می شود. آن ها درصدد هستند که جنگ نیابتی را در افغانستان تشدید کنند، جنگی که در گذشته شاهد نتایج ناگوار آن بوده ایم.

مژده  تصریح کرد: چنین نشست هایی در صورتی که کشورهای تاثیرگذاری مانند جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در آن حضور نداشته باشند نه تنها نتایج مثبتی درپی ندارد بلکه نتایج منفی هم به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به هر صورت اگر این کشورها در چنین نشست هایی در رابطه با افغانستان حضور نداشته باشند و در عوض کشورهایی حضور داشته باشند که در رقابت و دشمنی بین المللی مثلاً با ایران قرار دارند، ایجاد شک می کند که چرا برخی از کشورها می خواهند نشست برگزار کرده و در مورد کشوری تصمیم بگیرند که با آن ها مرز مشترکی ندارد.

 

کلیدواژه