اسد 05, 1397 10:23 Asia/Kabul
  •  خطابه نظامی سردار سلیمانی؛ نمایش اقتدار ایران برای ترامپ

چند روز پس از موضع‌گیری محکم و دیپلماتیک رئیس جمهوری اسلامی ایران درقبال تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حمایت از موضع شجاعانه آقای حسن روحانی، با ادبیات نظامی، تهدیدهای دونالد ترامپ را با عزت و غرور ایرانی پاسخ داد.

خطابه نظامی سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از خطابه دیپلماتیک رئیس جمهوری اسلامی ایران، نشان داد دفاع و صیانت از منافع ملی، سردار سیاسی و نظامی نمی‌شناسد و همه در کشتی دفاع از مصالح و منافع ملی هدف مشترک دارند. عالی‌‌ترین مسئولان سیاسی و نظامی ایران، این روزها در برابر رجزخوانی‌های دولت ترامپ، روحیه ایستادگی و مقاومت را به نمایش گذاشتند.

سردار قاسم سلیمانی روز پنجشنبه در همدان، غرب ایران، در واکنش به توئیت بی‌پایه و اساس ترامپ مبنی بر اینکه ضد ایران کاری‌ می‌کنم که سابقه نداشته باشد، خطاب به او اظهار کرد: «تو که سابقه قبل را نداری و به دلیل اینکه فکرت مشغول چیزهای دیگری است، فکرت به سوال پرسیدن هم نمی‌رود، حداقل از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بپرس که قبل از تو هم هیچکسی نتوانسته ضد ایران کاری انجام دهد.» این فرمانده نامی ایران که در سپهر سیاست جهانی هم شهرت دارد و به نیکی از آن یاد می‌شود، به دونالد ترامپ هشدار داد: «شما می‌دانید جنگ یعنی نابودی همه امکانات شما؛ این جنگ را شاید شما شروع کنید اما پایان آن را ما ترسیم می‌کنیم.»

تصویری که سردار سلیمانی از ارتش آمریکا دارد، منطبق با واقعیت است،  چون این فرمانده ارشد نظامی ایران، به‌خوبی توان و ادوات نظامی آن را می‌شناسد و رصد کرده است. برای نیروهای نظامی و فرماندهان آمریکایی هم شخصیت کاریزماتیک نظامی سردار سلیمانی شناخته شده است. فروپاشی خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه، ترجمان قدرت تاثیرگذاری فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به درستی با انتقال تجربه‌های خود به نیروهای عراقی و سوری و در مواردی فرماندهی عملیات، بساط تروریست‌های اجاره‌ای داعش را برچید و قدرت و راهبرد نظامی خود را به رخ مدعیان آمریکایی کشاند. ائتلاف آمریکایی با همه توان فنی نظامی و تبلیغاتی، نیروی ناکارآمد در جنگ با تروریسم در منطقه بوده است و آنچه در حرف بیان شد، در عمل پیاده‌سازی نشد و در چنین شرایطی؛ هر بار سردار سلیمانی، استراتژی جنگ با تروریسم را بیان می‌کرد، در عمل موفق بود.

همین واقعیت در بین همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم وجود دارد و سردار سلیمانی با تکیه بر واقعیت عینی و تجربه‌های مختلف نظامی به رئیس جمهور بی‌تجریه ایالات متحده آمریکا گوشزد کرد شروع کننده و پایان دهنده هر جنگی، آمریکا نیست و برآیند آن، نابودی همه امکانات این کشور است. تجربه 40 سال توان نظامی و دفاعی ایران، هرگونه فرصت سهل را برای ماجراجویی کشورهای زورگو گرفته است و توان محاسبات آن نیز به‌راحتی در دسترس نیست. درهمین زمینه؛ سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه با اشاره به‌مواضع انقلابی اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تهدیدهای ترامپ گفت: «اگر توانمندی‌های امروز سپاه پاسداران که در شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری قابلیت بروز و ظهور دارد، به گوش رئیس‌جمهور ماجراجوی آمریکا برسد، هرگز از این غلط‌ها نخواهد کرد و به این باور خواهد رسید که تهدید نفتی نیز به راحتی قابل پاسخگویی است.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقشی راهبردی در اقتدار نظامی و دفاعی ایران دارد و توان موشکی آن، در سطح منطقه بازدارندگی قابل اعتمادی برای ایران به وجود آورده است. پایگاه تحلیلی میدل‌ایست‌آی 25 ژوئیه جاری نوشت سال گذشته میلادی، یک نهاد اطلاعاتی آمریکا در گزارشی در تشریح دکُترین دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سریع‌ترین کشتی‌های جنگی، قایق‌های مختلف، موشک‌های کروزِ ضد کشتی و مین‌های دریایی مجهز است.»

کلیدواژه