اسد 06, 1397 10:37 Asia/Kabul
  •  تحریک انصاف برنده انتخابات سراسری پاکستان

کمیسیون انتخابات پاکستان، تحریک انصاف این کشور به رهبری «عمران خان» را با کسب 115 کرسی از مجموع 342 کرسی پیروز انتخابات پارلمانی پاکستان اعلام کرد .

حزب مسلم لیگ نواز 62 کرسی و حزب مردم پاکستان نیز 43 کرسی پارلمان را کسب کردند .

احزاب مستقل نیز 12 کرسی ، جبهه  متحده عمل  12 کرسی، حزب جنبش متحده قومی 6 و حزب مسلم لیگ قائد نیز 5 کرسی را به دست آوردند که ممکن است این تعداد جابجا نیز شود.

با توجه به اینکه تحریک انصاف بیشتر کرسی ها را برای تشکیل دولت کسب نکرده  کابینه پاکستان ائتلافی خواهد بود.

این برای اولین بار از سال 1947 زمان استقلال پاکستان است که حزبی غیر از احزاب مسلم لیگ نواز و مردم قدرت را در این کشور به دست می گیرند زیرا همواره قدرت میان احزاب مسلم لیگ نواز و یا مردم دست به دست شده و در مواقعی نیز ارتش با کودتا قدرت را به دست گرفته است .

از این رو پیروزی تحریک انصاف تحولی  تاریخی در روند تحولات پاکستان محسوب می شود .عمران خان با شعار مقابله با فساد اداری و مالی بر دو حزب ریشه دارو قدرتمند پاکستان پیروز شود.

اگرچه حزب مسلم لیگ نواز وجبهه متحده عمل به نتایج انتخابات اعتراض کردند اما سکوت حزب مردم نشان می دهد که این حزب امیدوار به مشارکت در دولت ائتلافی  تحریک انصاف است.

با وجود این، آنچه برای مردم پاکستان مهم است اینکه تحریک انصاف که خود را از جنس مردم معرفی می کند به شعارهای خود به خصوص مقابله با فساد پایبند باشد.

سراج الحق رئیس جماعت اسلامی پاکستان

"مردم پاکستان خواهان این هستند سیاستمدارانی که دست به پولشویی زده و فساد اقتصادی دارند  مورد حسابرسی قرار گرفته و مجازات شوند.در این صورت می توان به حل مشکلات مردم این کشور امیدوار بود "

علاوه براین از جمله مهمترین  مشکلات مردم پاکستان بحث انرژی است که تاثیر بسیار منفی بر عملکرد کارخانه ها ، تجار و کسبه دارد .زیرا کمبود انرژی باعث می شود برق در شهرهای مختلف جیره بندی شود  و به رغم وعده هایی که دو حزب  مسلم لیگ نواز و مردم در یک دهه گذشته به مردم دادند نه تنها در جهت حل ان اقدام نکردند بلکه بر مشکلات مردم افزوده نیز شد .تاکید عمران خان برای توسعه روابط با جمهموری اسلامی ایران دیدگاه هوشمندانه ای است که می تواند به عنوان متحد راهبردی به حل مشکل اقتصادی بخصوص در بخش انرژی پاکستان کمک کند .خط لوله انتقال گاز ایران تامرز پاکستان احداث و باید دولت اینده پاکستان برای اجرایی شدن ان در خاک این کشور اقدام کند 

عبدالباسط کارشناس مسایل اقتصادی

" ایران و پاکستان به عنوان کشورهای همسایه و برادر به جای خرید کالا از کشورهای دور، باید به واردات کالا از یکدیگر اولویت بدهند. بخش های دارای پتانسیل بالا در روابط دوکشور  بخش هایی نظیر گاز ،کاغذ، تخته، شکر، سیمان، کالای ساختمانی ،مواد شیمیایی و حمل و نقل و ارتباطات هستند "

درهرحال، پیروزی تحریک انصاف در انتخابات پارلمانی پاکستان فرصت مناسبی را برای این حزب فراهم کرده است تا نشان دهد احزابی غیر از دو حزب قدرتمند این کشور می توانند مشکلات پاکستان را حل کنند.با این حال چنانچه احزاب مسلم لیگ نواز انتخابات ایالتی پنجاب و حزب مردم انتخابات ایالتی سند را پیروز شوند می توانند در اجرای برنامه های دولت فدرال اختلال ایجاد کنند که مهار ان نیازمند هوشمندی تحریک انصاف برای تعامل مثبت داخلی و منطقه ای است.

کلیدواژه