طالبان زمانی به صلح تن می دهند که حامیانشان به آن ها اجازه دهند
(last modified 1397-05-08T07:31:02+00:00 )
اسد 08, 1397 12:01 Asia/Kabul
  • طالبان زمانی به صلح تن می دهند که حامیانشان به آن ها اجازه دهند

طالبان زمانی به صلح تن می دهند که حامیانشان به آن ها اجازه بدهند، همان حامیانی که آن ها را ایجاد کرده و پشتیبانی می کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان زمانی به صلح تن می دهند که حامیانشان به آن ها اجازه بدهند، همان حامیانی که آن ها را ایجاد کرده و پشتیبانی می کنند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به طرح مجدد بحث مذاکرات بین طالبان و امریکایی ها اظهار داشت: در صورتی که طالبان این اجازه را دریافت نکنند به سوی مذاکره و صلح پیش نمی روند زیرا وسیله و ابزاری بیش نیستند و صلاحیت مذاکره و صلح را با حکومت افغانستان و امریکایی ها ندارند.

وی افزود: با وجود این همانطور که نقش پاکستان در رابطه با طالبان مهم به نظر می رسد نقش امریکا هم در این خصوص مهم و کلیدی است و بسیاری کشورهای دیگر مانند امریکا و پاکستان پشت پرده زد و بندهایی با گروه های تروریستی بویژه با طالبان دارند.

به گفته این کارشناس سیاسی به هر صورت به نظر می رسد که عده ای از طالبان بنا به خواست حامیان خود به مذاکره و صلح تن بدهند و عده ای دیگر هم سرکشی کرده و از دستورات آنان سرپیچی کنند و در دام برخی کشورهای دیگر بیفتند.

مظفری یادآور شد آن استفاده ابزاری که در گذشته حامیان طالبان از این گروه در جهت دهشت افکنی می کردند کمتر شده از اینرو پرونده طالبان باید بسته شود تا دیگران نتوانند از آن ها سوء استفاده کنند از سوی دیگر به نظر می رسد که حکومت افغانستان هم توانایی پاسخگویی به خواسته های طالبان و امتیاز دهی به آنان را ندارد.

این کارشناس افغان گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در ابتدا عنوان می کرد که در استراتژی امریکا در قبال طالبان تغییر ایجاد خواهد کرد اما در عمل تغییر خاصی ایجاد نکرد و فشارهای لازم را بر این گروه و لانه های تروریستی در پاکستان وارد نکرد، طرف های دیگری از آن ها حمایت کردند و در نهایت سیاست امریکا شکست خورد. امریکا در صورتی می توانست در مساله افغانستان ادعای پیروزی کند که جنگ را در این کشور خاتمه می داد و هسته های تروریستی را از بین می برد که چنین نشد.

وی با اشاره به طرح جدید امریکا در مورد عقب نشینی نیروهای امنیتی افغانستان از مناطق دورافتاده و کم جمعیت هم اظهار کرد: این عقب نشینی سبب می شود که مخالفین مسلح جایگزین و تقویت شوند و واگذاری اراضی به طالبان باعث تضعیف نیروهای امنیتی افغان می شود بنابراین چنین طرح هایی در ارتباط با همان گفت و گوها با طالبان است که می خواهند زمینه های آن را فراهم کنند.

 

کلیدواژه