مناسبات بانکی؛ سنگ‌بنای همکاری راهبردی اقتصادی ایران و روسیه
(last modified 1397-05-11T05:35:27+00:00 )
اسد 11, 1397 10:05 Asia/Kabul
  • مناسبات بانکی؛ سنگ‌بنای همکاری راهبردی اقتصادی ایران و روسیه

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، روابط تهران و مسکو را خوب ارزیابی کرد و گفت: ایده‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو طرف وجود دارد.

«علی لاریجانی» عصر چهارشنبه در دیدار «لئونید اسلوتسکی» Leonid Slutsky رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه در تهران، اظهار کرد: تقویت روابط بانکی بین ایران و روسیه ضروری است. رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه نیز با تاکید بر اینکه موقعیت ژئوپلتیک روسیه و ایران ایجاب می‌کند تا روابط هرچه نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند، گفت: تهران و مسکو باید پروژه‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف ازجمله نفت و گاز و راه‌آهن را سریع‌تر پیش ببرند.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه، پس از برجام، همکاری‌های راهبردی گسترده دارند و این نشان از اعتماد به یکدیگر دارد. امروز با توجه به سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا و رویکرد جنگ سردی دولت دونالد ترامپ درقبال روسیه، تهران و مسکو به‌عنوان دو بازیگر مستقل بیش از پیش می‌توانند همکاری‌های خود را در همه سطوح به ویژه اقتصادی گسترش دهند. سیاست تحریمی آمریکا درقبال ایران و روسیه، با همکاری اقتصادی دو کشور آن هم خارج از سلطه دلار آمریکایی، خنثی خواهد شد.  

درهمین چارچوب؛ رایزنی‌های مستمر بین مسئولان ارشد ایران و روسیه در دستور کار قرار دارد. پیش از سفر رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه به تهران؛ «علی‌اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی به روسیه رفت و با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری این کشور، همکاری‌های راهبردی دو کشور را به ویژه در حوزه اقتصادی مرور کرد. ولایتی پس از دیدار با پوتین، اظهار کرد: «روابط نفتی ایران و روسیه می‌تواند تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء پیدا کند. روسیه آمادگی دارد تا این سقف در حوزه‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند که می‌تواند به‌خوبی جایگزین شرکت‌های غربی شود که ایران را ترک کردند.»

لازمه تحقق این هدف‌گذاری کلان و راهبردی، داشتن روابط بانکی گسترده است. توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، مستلزم گسترش روابط بانکی بین دو کشور است. توسعه و تسهیل هرچه بیشتر مناسبات بانکی، تحرک بیشتری به روابط اقتصادی و تجاری تهران- مسکو می‌بخشد. روابط تجاری و مبادلات با استفاده از «پول ملی»، به جمهوری اسلامی ایران و روسیه در رسیدن به اهداف موردنظر و برنامه‌ریزی شده کمک خواهد کرد. در بحث بانکی، اخیرا ششمین نشست گروه بانکی و مالی ایران و روسیه با حضور «حسین یعقوبی‌میاب» معاون بین‌الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، «دیمیتری اسکابلکین» قائم‌مقام بانک مرکزی روسیه در تهران برگزار شد. درپایان این نشست؛ تفاهمنامه همکاری بانکی ایران و روسیه امضاء شد. در این تفاهم‌نامه، بر پیاده‌سازی پروژه پیام‌رسان پولی و مالی بین ایران و روسیه، انعقاد قراردادهای پیمان پولی مشترک و استفاده از ظرفیت‌های بیمه‌های اتکایی در بسته جدید همکاری‌های مالی و بانکی دو کشور تأکید شده است.

این تفاهمنامه نشان می‌دهد ایران و روسیه با همکاری بانکی به‌دنبال گسترش مناسبات اقتصادی هستند. در حال حاضر به‌سبب نبود مراودات کامل بانکی، سطح مبادلات تجاری رضایت‌بخش نیست و با هدف‌گذاری تعیین شده، فاصله طولانی دارد. در سال 2017 حجم صادرات ایران به روسیه 286 میلیون دلار و حجم واردات از این کشور 704 میلیون دلار بوده است. معاون بین‌الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معقتد است: «با رفع محدودیت‌ها و ایجاد بسترهای لازم در عرصه روابط بانکی بین ایران و روسیه، مقدمات تسهیل و گسترش مبادلات تجاری فراهم خواهد شد.» 

«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران نیز هفته پیش روابط اقتصادی تهران- مسکو را مهم ارزیابی کرد و گفت: «در روند همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، موانعی وجود دارد که سبب کُند شدن این مناسبات شده است و رفع این موانع، سبب تسریع در ارتقاء سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه می‌شود.» 

کلیدواژه