اسد 13, 1397 10:43 Asia/Kabul

زمان تعیین شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم از نظر آب و هوایی، هم از لحاظ لوجستیکی و هم از نظر آمادگی ها برای تامین امنیت مناسب نیست

استاد دانشگاه در کابل گفت: زمان تعیین شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم از نظر آب و هوایی، هم از لحاظ لوجستیکی و هم از نظر آمادگی ها برای تامین امنیت مناسب نیست.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام تاریخ 31 حمل (فروردین) سال 1398 برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اظهار داشت: در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری در این تاریخ برگزار شود یک قدم مثبت است اما با توجه به تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان، کمیسیون تا آن زمان آمادگی لازم را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: همانگونه که انتخابات شوراهای ولسوالی ها به تعویق افتاده احتمالاً انتخابات ریاست جمهوری هم به تعهویق خواهد افتاد. ناامنی و تسلط نداشتن حکومت بر نقاط دوردست می تواند به عنوان چالشی جدی برای انتخابات ریاست جمهوری تلقی شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه برخی از جریان ها در داخل افغانستان خواستار تشکیل حکومت موقت هستند عنوان کرد: علت این است که کمیسیون مستقل انتخابات را در انجام وظایف خود ناکام می دانند و بر این عقیده اند که حکومت قصد مهندسی انتخابات را دارد و کمیسیون مستقل انتخابات توانایی جلوگیری از مداخله زورمندان و حاکمیت را ندارد از اینرو برای جلوگیری از تقلب مهندسی شده برخی منتقدان سیاسی حکومت خواستار آن هستند که یا یک نهاد بی طرف ایجاد شود و برگزاری انتخابات را به عهده بگیرد و یا یک حکومت موقت شکل بگیرد که وظیفه اصلی آن برگزاری انتخابات باشد تا از تقلب جلوگیری شود و افغانستان بار دیگر به سوی بحران حرکت نکند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی برای برگزاری انتخابات شفاف باید مکانیزم های نظارتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، در صورتی که احزاب سیاسی ساز و کارهای نظارتی را بیشتر کنند و فشارها را بر حلقه ای که قصد مهندسی انتخابات را دارند افزایش دهند و در عین حال سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا هم کمک کنند تا یک انتخابات شفاف و نسبتاً سراسری با ساز و کارهای نظارتی بیشتر یرگزار شود و نهادهای مدنی و  رسانه ها هم نقش نظارتی خود را ایفا کنند، امکان جلوگیری از تقلب سازمان یافته و مهندسی شده وجود دارد.

نظری با اشاره به تاکید رئیس جمهور غنی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده گفت: او می خواهد در تاریخ افغانستان نام نیکی از خود برجای بگذارد و مشروعیت نظام را که هم در دوره گذشته و هم در دوره جدید یک مشکل جدی بود، مورد توجه قرار دهد و اینکه در آینده این کمبود جبران شود اما واقعیت این است که اگر انتخابات با مشکل جدی روبرو شود می تواند عامل بحران جدی در ساختار قدرت افغانستان باشد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: به هر صورت تنها گزینه ای که می تواند باعث تغییر مسالمت آمیز قدرت شود برگزاری انتخابات است اما آن هم منوط به این است که انتخابات شفاف برگزار شود تا مشکل نبود مشروعیت جبران شود در غیر اینصورت ممکن است باعث بروز بحران شود.

نظری همچنان خاطرنشان کرد: در مناطق کوهستانی زمینه برگزاری انتخابات در تاریخ اعلام شده وجود ندارد بویژه اینکه اگر افغانستان زمستان سرد و پربارشی را پشت سرگذاشته باشد از اینرو به نظر می رسد که زمان انتخابات تغییر خواهد کرد اما فشارهایی که از داخل و خارج بر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان وارد آمده سبب شده که کمیسیون این تقویم را اعلام کند.

وی اضافه کرد: به لحاظ آمادگی های لوجستیکی هم کمیسیون انتخابات باید آمادگی های لازم را اتخاذ کند که این امر بعید به نظر می رسد زیرا قبل از آن این کمیسیون باید انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها را هم برگزار کند.

 

کلیدواژه