تلاش ها و دستاوردهای مرتبط با قضیه صلح افغانستان نباید نادیده گرفته شود
(last modified 1397-05-14T10:55:41+00:00 )
اسد 14, 1397 15:25 Asia/Kabul

این شورا و در کل برنامه های مرتبط با صلح دستاوردهای خوبی داشته و گام هایی به سوی صلح نزدیک شده ایم

عضو شورای عالی صلح افغانستان گفت: این شورا و در کل برنامه های مرتبط با صلح دستاوردهای خوبی داشته و گام هایی به سوی صلح نزدیک شده ایم.

محمد اسماعیل قاسمیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتقاد اعضای شبکه حمایت از صلح از عملکرد شورای عالی صلح افغانستان اظهار داشت: نظرات و اظهارات افراد و جریان ها قابل احترام است اما واقعیت ها ملموس است و تلاش های زیادی برای دستیابی به صلح انجام شده است.

وی افزود: وقتی علمای جهان اسلام گردهم می آیند و این تلاش ها را تائید می کنند و تاکید دارند که جنگ و خونریزی در افغانستان خاتمه پیدا کند، اینکه حملات انفجاری و جنگ در افغانستان جواز شرعی ندارد و با احکام دینی مخالف است، این ها دستاوردهای بزرگ قابل مشاهده است.

به گفته این کارشناس افغان اخیراً هم نشست چهارجانبه ای بین افغانستان، عربستان سعودی، امارات و امریکا در رابطه با صلح افغانستان برگزار شد که شرکت کنندگان از برنامه صلح پشتیبانی و در این زمینه اظهار خوشبینی کردند، از سوی دیگر فرمانده نیروهای نظامی امریکا در افغانستان استراتژی جدید را کارآمد خوانده و نشست های صلح بین امریکا و طالبان هم برگزار شده و یک اجماع منطقه ای نیز در مورد صلح افغانستان دیده می شود که این پیشرفت ها چشمگیر است و دسترسی به این وضعیت هم کار آسانی نیست.

قاسمیار عنوان کرد: قضیه صلح افغانستان چنان پیچیده شده که از حیطه اختیارات یک شورا تحت عنوان شورای صلح و حتی حکومت افغانستان و برخی کشورهای منطقه هم خارج بوده و این صلح در حال حاضر به خواست بسیاری از کشورها وابسته است.

وی یادآور شد صلح با حزب اسلامی حکمتیار یک دستاورد بود، آتش بس دولت با گروه طالبان در ایام عید سعید فطر یک دستاورد بود و این امیدواری وجود دارد که این آتش بس تکرار شود. و این در حالی است که در کنار تلاش های صلح، جنگ نیز جریان دارد و نیروهای افغان، امریکایی و ناتو در جنگ با مخالفین مسلح فعال هستند، بنابراین قضاوت ها باید منصفانه و عادلانه باشد و نباید نادیده گرفت که گام هایی به سوی صلح نزدیک شده ایم.

وی در رابطه با انتقاد منتقدان از هزینه های هنگفت شورای عالی صلح افغانستان هم گفت: هزینه این شورا از بودجه دولت مصرف نمی شود، حامیان کمک می کنند و بر مصارف هم نظارت دارند، مبالغی هم به اعضای شورای عالی صلح پرداخت می شود و کسانی که در این زمینه به دنبال اطلاعات دقیق تری هستند می توانند این اطلاعات را از دارالانشاء (دبیرخانه) شورا کسب کنند.

 

کلیدواژه