امتیاز دهی های ریاست جمهوری به حکمتیار رنگ و بوی قومی و معاملات سیاسی دارد
(last modified 1397-05-15T08:33:39+00:00 )
اسد 15, 1397 13:03 Asia/Kabul
  • امتیاز دهی های ریاست جمهوری به حکمتیار رنگ و بوی قومی و معاملات سیاسی دارد

امتیاز دهی های ریاست جمهوری به گروه گلبدین حکمتیار رنگ و بوی قومی و معاملات سیاسی برای انتخابات پیش رو دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: امتیاز دهی های ریاست جمهوری به گروه گلبدین حکمتیار رنگ و بوی قومی و معاملات سیاسی برای انتخابات پیش رو دارد.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به امتیازات اخیری که از سوی رئیس جمهور غنی به حکمتیار داده شده اظهار داشت: حکومت وحدت ملی افغانستان در گذشته هم امتیازات زیادی به حزب اسلامی حکمتیار داده و این در حالی است که حزب اسلامی که بصورت رسمی در افغانستان کار می کند تحت ریاست آقای ارغندیوال است و حزب دیگری تحت این نام در وزارت عدلیه افغانستان ثبت نشده و رسمیت ندارد.

وی تصریح کرد: بنابراین حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در افغانستان رسمیت ندارد در حالی که امتیازات بسیاری به این حزب آن هم از مال بیت المال داده می شود.

گفته می شود پس از آنکه حزب اسلامی از حضور در ائتلاف بزرگ احزاب سیاسی افغانستان خودداری کرد دولت نیز امتیازات ویژه‌ای برای این حزب در نظر گرفت. رسانه ها از انتصاب دو نفر از اعضای ارشد این حزب در سنای افغانستان خبر داده‌اند. هفته گذشته نیز کریم امین به عنوان مشاور ارشد ارگ ریاست جمهوری افغانستان منصوب شد. وی به جز نشست شورای امنیت ملی و کابینه در سایر شوراهای زیر مجموعه ارگ ریاست جمهوری نیز حضور خواهد داشت.      

مظفری عنوان کرد که پیوستن حزب اسلامی به رهبری حکمتیار به حکومت وحدت ملی هیچ اثر مثبتی در روند صلح و تامین امنیت نداشته ضمن اینکه شخص حکمتیار هر ازگاهی موضوعات تنش زایی را دامن زده است بنابراین هرگونه امتیاز دهی به حکمتیار از سوی حکومت قابل نکوهش است.

به گفته این پژوهشگر سیاسی این امتیاز دهی ها از سوی آقای غنی در راستای حمایت از یک روند و یک قوم صورت می گیرد و هیچ گونه دلیل علمی، سیاسی و قانونی ندارد. اختصاص میلیون ها افغانی برای مصارف حکمتیار، اختصاص زمین برای اعضای حزب او و اعطای اسلحه برای مسلح کردن آنان در حالی صورت می گیرد که به اقوام و احزاب دیگر توجهی نمی شود.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد که این اقدامات برای گروه آقای حکمتیار به دلایل خاصی از جمله معامله در انتخابات ریاست جمهوری اعطا می شود و به نوعی در راستای مهندسی انتخابات آینده است، یکی از مواردی هم که سبب احساس خطر آقای غنی در خصوص انتخابات شده، تشکیل ائتلاف ملی نجات افغانستان است.

مظفری یادآور شد تحلیل هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه آوردن عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری از ترکیه نیز به منظور استفاده از موقعیت اجتماعی و آرای مردمی است که وی می تواند جمع کند.

وی اضافه کرد: این حرکت های رئیس جمهور غنی اثرات ناگواری را در جامعه افغانستان خواهد گذاشت چنانکه تاکنون هم مردم از عملکرد وی راضی نبوده اند زیرا در این عملکرد نشانه های بارزی از تبعیض ها دیده می شود که سبب نارضایتی مردم شده است.

 

کلیدواژه