اسد 18, 1397 17:00 Asia/Kabul
  • آمریکا فقط نظاره‌گر توانمندی نظامی ایران در خلیج‌فارس

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا با اشاره به رزمایش اخیر دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های نیلگون همیشه خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز؛ به توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد.

«جوزف ووتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا روز چهارشنبه درجمع خبرنگاران، برگزاری رزمایش دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس را «پیامی برای آمریکا» دانست و گفت: ایران می‌تواند تنگه‌هرمز را مین‌گذاری کرده و اقدام به استقرار رادار و سامانه‌های موشکی کند. «جوزف ووتل» درعین حال مدعی شد: آمریکا و هم‌پیمانانش برای ضمانت آزادی ناوبری و تجارت در این آب‌ها آمادگی دارند.

رزمایش بزرگ اقتدار دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حدود 10 روز پیش باهدف کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین‌المللی و درچارچوب برنامه رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه پاسداران در تنگه‌هرمز و خلیج‌فارس برگزار شد. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: این رزمایش باهدف حفظ و ارتقای آمادگی‌های همه‌جانبه دفاعی برای تامین امنیت پایدار آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه‌هرمز و مقابله متناسب با تهدید و ماجراجویی‌های احتمالی دشمنان برگزار شد.

نام تنگه راهبردی هرمز با امنیت و اقتدار ایران، جهانی است. به‌رغم هشدار مسئولان عالی‌رتبه ایران درباره هرگونه ماجراجویی در این آبراه بین‌المللی، اقدامات ایران در تنگه‌هرمز، برای حفظ امنیت این منطقه بوده است. نقش تنگه‌هرمز در نقل و انتقال انرژی، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند؛ به طوریکه 20 درصد از نفت فروخته شده در سراسر دنیا از این شاهراه حیاتی عبور می‌کند. درچنین شرایطی؛ طبیعی به‌نظر می‌رسد، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان تامین کننده اصلی امنیت تنگه‌هرمز، به کارکرد آن توجه ویژه داشته باشد. درهمین چارچوب؛ سالانه براساس تقویم نیروهای مسلح، رزمایش‌های مختلف دریایی در منطقه خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز برگزار می‌شود.

حاکم بودن توان نظامی ایران در خلیج‌فارس، اصلی مهم و حیاتی برای این منطقه حساس و ژئواستراتژیک جهان است و به همین سبب؛ رزمایش اقتدار دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا در خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز برگزار شد. پیام این نوع رزمایش‌ها؛ صلح و امنیت جهانی است که مسولیت‌پذیری جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه نشان می‌دهد. امنیت منطقه؛ در گرو همکاری‌های منطقه‌ای است و به همین سبب؛ ایران به امنیت بومی تنگه راهبردی هرمز حساسیت دارد و هرنوع دخالت فرامنطقه‌ای را به ضرر امنیت منطقه می‌داند.   

حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس و اظهارنظر درباره رفتارهای ایران در این منطقه، دخالت در امور منطقه و کارکرد تنگه‌هرمز است. درهمین زمینه؛ امیر دریادار «حسین خانزادی»، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران اخیرا گفت: «تنگه‌هرمز بخشی از منافع ملی ایران است و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای­ مسلح، امنیت این تنگه را تامین می‌کنند.»    

اظهارنظر آمریکایی‌ها درباره کارکرد تنگه‌هرمز و حضور در خلیج‌فارس آن هم هفت هزار مایل دورتر از خاک خود، خارج از حیطه آمریکاست. آن طرفی که بر معادلات سیاسی- اقتصادی و نقل و انتقال انرژی در خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز تاثیر می‌گذارد، ایران به‌عنوان تامین کننده اصلی امنیت این منطقه است و آمریکایی‌ها فقط نظاره‌گر این روند خواهند بود. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران اخیرا درباره حضور نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس گفت: «نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند مسیر خود را در اطراف آب‌های ایران پیدا کند، شاید به این دلیل که نام آن را نفهمیده، نامش خلیج فارس است و 2000 سال و بسیار طولانی‌تر از زمان ایجاد آمریکا نامش خلیج فارس بوده است.»   

کلیدواژه