اسد 20, 1397 08:59 Asia/Kabul
  • رایزنی ها ایران وروسیه ؛ تاکید بر ادامه مبارزه  مشترک با تروریسم

معاونان وزارت امور خارجه ایران و روسیه با بررسی آخرین تحولات بین المللی و منطقه ای در باره نحوه مبارزه با تروریسم ، بر ادامه همکاری ها و تعاملات دو کشور در این باره تاکید کردند.

این رایزنی ها روز جمعه با حضور" غلامحسین دهقانی " معاون وزیر امورخارجه ایران "مهدی سنایی " سفیر ایران در روسیه و "اولک ولادیمیرویچ سیرامولاتوف " معاون وزیر امورخارجه روسیه در امور مبارزه با تروریسم  در مسکو انجام شد.

در عرصه بین الملل معدود کشورهایی هستند که با تروریست ها به صورت واقعی مبارزه کنند.ایران و روسیه اما مبارزه واقعی و بی امان با پدیده شرور تروریسم را در دستور کار قرار داده اند  و در مبارزه با داعش اثبات کردند که در خط مقدم جبهه علیه تروریست ها قرار دارد.

 ولادیمیر زاخاروف رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه در این باره  می گوید : ایران در میان کشورهایی که با گروه تروریستی داعش مبارزه کرده اند، موثرترین مبارزه را داشته و با کمک مستشاری از سقوط این کشورها جلوگیری کرده است.

به طور کلی دو عامل عمده را می‌توان درهمکاری و شکل گیری روابط نزدیک میان کشورها مؤثر دانست. عامل نخست منافع مشترکی است که دولت‌ها چه در سطح روابط دوجانبه و چه در سطح بین المللی دنبال می‌کنند . عامل دوم ؛مقابله با تهدیدات مشترک است که می‌تواند موجب همکاری دولت‌ها شود. در خصوص روابط ایران و روسیه بویژه در ارتباط با  سوریه نیز می توان شاهد وجود هر دو عامل بود. از یک سو ایران و روسیه دارای منافع مشترک در سوریه هستند و از طرف دیگر تهدیدات مشترکی را  از بروز بحران در سوریه احساس می‌کنند.در عین حال مقابله با تهدید بزرگ گروه‌های تروریستی و احتمال تسری تروریسم و ناامنی به قلمرو سرزمینی ایران و روسیه عامل همکاری و همگرایی میان دو کشور بوده است.ضمن آنکه این حضور بنا به درخواست و اراده دولت سوریه بوده است .در حالیکه هدف  آمریکا در سطح منطقه بویژه در تلاش برای ایجاد بحران‌های مصنوعی و جنگ های نیابتی  با مشارکت برخی از دولت های منطقه نظیر عربستان سعودی  است.

آناتولی تسیگانوک کارشناس مرکز مطالعات سیاسی-نظامی روسیه  در این باره  می گوید :با نگاهی به عملکرد آمریکا و متحدانش در مقابله با تروریسم، متوجه این واقعیت می شویم که کاخ سفید به نابودی تروریست ها علاقه ندارد و از این گروه ها علیه کشورهای منطقه استفاده می کند.

امریکا با همین رویکرد عراق و سوریه را نیز به جولانگاه تروریست ها بدل کرد  و بارها به صورت آشکار و پنهان از گروه های تروریستی بویژه داعش حمایت کرده است.

بدیهی است سرنوشت  کشورهای منطقه با یکدیگر ارتباط دارد و مقابله با تهدیدهای مشترک از جمله تروریسم یک ضرورت است . در این راستا روسیه به اهمیت نقش ایران واقف است . به همین دلیل ، اقدامات ایذایی ترامپ ضد روسیه با هدف انزواى ایران در معادلات منطقه اى، آن گونه که بعضى از تحلیلگران مطرح مى کنند، تاثیری بر این همکاری راهبردی نداشته است. 

«لوان جاگاریان» Levan Jagarian سفیر روسیه در ایران در گفت و گو  با خبرگزاری «اینترفکس»؛ با بیان اینکه مسکو قصد دارد همکاری‌ها در حوزه ضد تروریسم را با تهران افزایش دهد ،می گوید ، "ایران شریک راهبردی روسیه است و مسکو در چشم‌انداز بلندمدت، این دیدگاه را درباره تهران حفظ خواهد کرد.