حکومت افغانستان برای ولایات پرتشنج و ناامن افغانستان والی های نظامی تعیین کند
(last modified 1397-05-21T09:16:13+00:00 )
اسد 21, 1397 13:46 Asia/Kabul

حکومت افغانستان برای ولایات پرتشنج و ناامن افغانستان والی های نظامی تعیین کند تا بتوانند اوضاع را کنترل کنند

کارشناس سیاسی- نظامی افغان پیشنهاد کرد: حکومت افغانستان برای ولایات پرتشنج و ناامن افغانستان والی های نظامی تعیین کند تا بتوانند اوضاع را کنترل کنند.

جنرال عبدالواحد طاقت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات اخیر طالبان به شهر غزنی اظهار داشت: غزنی، پکتیکا، زابل، فراه و هلمند از مهمترین نقاط در افغانستان برای طالبان و سایر مخالفین دولت این کشورمی باشند، برای مخالفان دولت افغانستان نفوذ به این ولایات آسان است که نمی خواهند آن ها را به تسخیر خود درآورند اما باعث ناامنی در آن ها می شوند.

وی تصریح کرد: در پکتیکا بین نیروهای دولتی و طالبان تفاهمی صورت گرفته که علیه یکدیگر اقدامی نکنند، طالبان هم این ولایت را به عنوان پایگاهی برای ورود به دیگر ولایات مانند زابل، غزنی، بامیان و سایر ولایات قرار داده اند. از همین رو طالبان طی چند روز گذشته به غزنی حمله ور شده اند.

به گفته این کارشناس افغان طالبان دشمن فرهنگ و مدنیت افغانستان هستند و شهرهایی مانند هرات و غزنی خار چشم دشمنان قسم خورده افغانستان می باشند که می خواهند مظاهر تمدن در این شهرها را از بین ببرند، آنان همچنان به دنبال مسدود کردن شاهراه کابل-قندهار هستند.

طاقت یادآور شد دولت افغانستان به دنبال آن است که در ایام عید سعید قربان هم مانند عید سعید فطر با طالبان آتش بس اعلام کند و به نظر می رسد که این آتش بس دوطرفه بار دیگر صورت بگیرد اما دولت به دنبال آتش بس طولانی تر و فراهم کردن زمینه های صلح است.

این کارشناس افغان گفت: اما مساله این است که آیا امریکایی ها با طالبان صلح می کنند، دولت افغانستان را به حاشیه می کشند و طالبان را به عنوان لشکر خود نگه داشته و اهداف خود را در منطقه دنبال می کنند و یا اینکه دولت افغانستان با طالبان صلح می کند.

طاقت اظهار کرد: طالبان از چند ماه قبل در مناطقی از غزنی نفوذ کرده بودند و این مساله به طرق مختلف به دولت گوشزد شده بود که طالبان همان برنامه ای را که در فراه داشتند در غزنی هم دارند. دشمنان افغانستان همچنان درپی ایجاد جنگ مذهبی در افغانستان هستند اما خوشبختانه مردم با هوشیاری این طرح را خنثی کردند و اکنون دشمنان به دنبال توقف روند انتخابات در غزنی هستند.

این کارشناس سیاسی گفت: حکومت افغانستان با وجود اطلاعات کافی که از فعالیت های طالبان داشت در بخش تامین امنیت این ولایت ضعیف عمل کرده چنانکه در ولایات دیگر هم با تقرر افراد ضعیف کم کاری صورت گرفته است.

وی به حکومت افغانستان پیشنهاد کرد که برای ولایت های پرتشنج و ناامن والی های نظامی تعیین کند تا در صورت لزوم در برخی ولایات ناامن حالت حکومت نظامی برقرار شود، تا بتوانند اوضاع را کنترل کنند.

 

کلیدواژه