چالش های اقتصادی ایران و مذاکره با امریکا ؛ از نگاه  رهبرانقلاب
(last modified Mon, 13 Aug 2018 14:14:54 GMT )
اسد 22, 1397 18:44 Asia/Kabul
  • چالش های اقتصادی ایران و مذاکره با امریکا ؛ از نگاه  رهبرانقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استانهای مختلف سخنان مهمی را درباره اوضاع اقتصادی و معیشتی، همچنین  شرارتهای امریکا در قالب  تهدید و تحریم و دعوت به مذاکره بیان کردند.

سخنان امروز رهبر معظم انقلاب بر دو موضوع مهم تاکید داشت که در تحلیل علل  بروز مشکلات اقتصادی و همچنین ارزیابی  اهداف امریکا از دادن پیشنهاد مذاکره با  ایران ، حائز اهمیت است .   
حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از سخنان خود با اشاره به تحریم های امریکا و رابطه ان با  مشکلات اقتصادی کشور تأکید کردند: من نمی گویم تحریم ها اثر ندارد، اما عمده مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردها است و اگر عملکردها بهتر و با تدبیرتر و به هنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم ها تأثیر زیادی نخواهد داشت و می توان مقابل آن ایستاد.
ایشان همچنین در خصوص موضوع مذاکره با امریکا با اشاره به حرف‌های بی ادبانه مقامات رژیم امریکا درباره تحریم، جنگ و مذاکره افزودند: تأکید می کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.
رهبر معظم انقلاب  تصریح کردند: البته آنها مسئله جنگ را صریحاً مطرح نمی کنند اما درصددند با اشاره و کنایه، «شبح جنگ» را ایجاد و بزرگ کنند تا ملت ایران و یا ترسوها را بترسانند.
ایشان حقیقت مذاکره را در عرف سیاسی «داد و ستد» خواندند و خاطر نشان کردند: ما فقط وقتی می توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با امریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی گری های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می شود و ممنوع است.

تجربه سالهای اخیر، نشان می دهد که گره زدن همه مسائل اقتصادی به برجام و تکیه بر مباحثی همچون مذاکره با امریکا یک خطای بزرگ است.واقعیت این است که دشمن بدنبال دو  قطبی کردن جریان های سیاسی  و ایجاد شکاف در  وحدت  ملی است .

شکی نیست که ضرورت مقابله با مفسدان وکسانیکه  وارد جریان سوء استفاده های مالی وسوء مدیریت اجرایی شده اند؛ باید کاملا جدی دنبال شود وبدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع در این زمینه ها صورت گیرد.سوال اساسی مردم نیز این است که چرا سکه و ارز باید به یک نقطه ضعف و خاستگاه بحران اقتصادی و فشار بر معیشت مردمی بدل شود .

رهبر انقلاب اسلامی در این خصوص البته  با نگاهی منتقدانه به برخی عملکردهای داخلی و ضعف های اجرایی در تحلیلی جامع نسبت به شرایط اقتصادی  به صراحت  گفتند ؛ وقتی ارز و سکه را به‌صورت غلط توزیع می‌کنند، این توزیع دو طرف دارد: یکی که آن را می‌گیرد و یکی که آن را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که می‌گیرد می‌گردیم درحالی‌که تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داد؛  نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده است. 

سخن امروز رهبر معظم انقلاب دراین باره صریح و شفاف و تاکید بر اجرای دقیق مسوولیت های قضایی  و در عین حال توام با تاکید بر پرهیز از هرگونه افراط و تفریط است .

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند : آنها که می گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد.

آنچه حائز اهمیت است نحوه صحیح مواجهه با مشکلات بر مبنای واقع بینی است. آنگونه که  رهبر معظم انقلاب بارها گفته اند ؛باید عمیقاً باور کنیم که مشکلات اقتصادی با تکیه بر ظرفیتهای فراوان داخل کشور قابل حل است.قطعا با شعار های تند و افراطی مشکلی حل نخواهد شد .از این دید گاه، سخنان  امروز رهبر معظم انقلاب تحلیلی واقع بینانه نسبت به چالش های اقتصادی و مبحث پر حاشیه مذاکره با امریکا است .