اسد 25, 1397 19:11 Asia/Kabul
  • تصمیم جدید ترکیه؛ تعرفه 533 میلیون دلاری بر کالاهای آمریکا+ نظرکارشناس

وزیر تجارت ترکیه از آغاز فرایند دریافت 533 میلیون دلار تعرفه بیشتر از کالاهای وارداتی تولید آمریکا به آن کشور خبر داد.

«رخسار پکجان» Ruhsar Pekcan با بیان اینکه تصمیم اعمال تعرفه بیشتر بر کالاهای آمریکایی در پاسخ به اقدامات آمریکا اتخاذ شده است، گفت: علاوه بر این، از روز چهارشنبه، تعرفه وارداتی 22 قلم کالای تولید آمریکا دو برابر افزایش یافته است.

وزیر تجارت ترکیه با تاکید بر دفاع از حقوق شرکت‌های ترک مقابل اقدامات غیرقانونی آمریکا، تصریح کرد: دولت ترکیه برای دفاع از حقوق شرکت‌های ترک مقابل اقدامات غیرقانونی آمریکا کوتاهی نکرده است و به این اقدامات پاسخ مناسب می‌دهد.

وزیر تجارت ترکیه تاکید کرد: در چنین فضایی، اقدامات یکجانبه آمریکا معادلات تجاری جهان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

وضع تعرفه 25 درصدی و 10 درصدی بر فولاد و آلومینیوم نه فقط اعتراض گسترده شرکای تجاری آمریکا را به دنبال داشته است، بلکه آنها نیز در اقدامی متقابل به وضع تعرفه‌های جدید بر برخی کالاهای وارداتی از آمریکا پرداخته‌اند.

زندانی شدن «اندرو برانسون» کیشش آمریکایی در ترکیه و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزیران کشور و دادگستری و نیز اعلام دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، باعث تیرگی روابط آنکارا- واشنگتن شده است.

گرچه در حال حاضر جهان به دلیل اقدامات دونالد ترامپ  در دوره جنگ تجاری به سر میبرد، اما مسائلی در روابط میان امریکا و ترکیه وجود دارد که سبب میشود اقدامات تعرفه ای میان آنها را ادامه بحران روابط خارجی ترکیه با غرب بدانیم.

پس از کودتای نافرجام سال 2016، ترکیه انگشت اتهام خود را به سمت واشنگتن و کشورهای غربی گرفت. از همه مهمتر اینکه درخواست ترکیه برای استرداد گولن، با پاسخ منفی آمریکا رو به رو شد و همین اقدام به تیره تر شدن روابط میان غرب و ترکیه کمک کرد.

از همین دوره شاهد کاهش همکاری میان ترکیه و کشورهای غربی هستیم، کاهش همکاری که همراه با جنگ لفظی و اتهامات سنگین طرفین به یکدیگر نیز بوده است. پائول وایتر PAUL WITHERS تحلیل گر سیاسی در این باره مینویسد که:" جنگ تجاری موجود بین ترکیه و آمریکا صفحه ای دیگر از بحران موجود در روابط میان این دو کشور است که از سال 2016 آغاز و نمودهای آن را میتواند در سوریه و مسئله گولن دید."

گفتنی است که امریکا در سال گذشته 12 میلیارد دلار به ترکیه و ترکیه 8 میلیارد دلار کالا به امریکا صادر کرده است. باید دید جنگ تجاری و تحریمهای موجود کدام یک از دو کشور را زودتر وادار به عقب نشینی میکند. اما آنچه واضح است این است که هرکشوری که عقب نشینی کند مجبور است تغییرات گسترده ای را در سیاست خود نسبت به طرف دیگر اعمال کند.