اسد 27, 1397 10:03 Asia/Kabul
  • عزم چین برای افزایش سطح روابط با ایران + نظر کارشناسی

"پکن با درنظر گرفتن آخرین تحولات بین‌المللی، تصمیم خود را برای افزایش سطح روابط با تهران گرفته است."

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین جمعه شب در گفت و گویی تلفنی با  «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با تاکید بر این موضوع تصریح کرد که کشورش برای روابط با ایران ارزش قائل است.

«وانگ یی» باردیگر برجام را دستاورد مهمی در عرصه بین الملل نامید که چندجانبه گرایی و حفظ منافع ملی دو کشور را همزمان در بر دارد.

این اظهارات وزیر امور خارجه چین در واقع بخشی ازمخالفت های جهانی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ست که  با  یکجانبه گرایی تنها به  آسیب زدن به  دیگران می اندیشد.

ترامپ؛ 8 می در اقدامی از جنس "جهان آزاری " ، خروج واشنگتن از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

دور نخست تحریم های آمریکا علیه ایران اکنون به اجرا گذاشته شده و در ماه نوامبر نیز قرار است تحریم های نفتی به اجرا گذاشته شود.

این اقدام رئیس جمهور آمریکا با انتقادات گسترده جهانی  روبرو شد. بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا اعلام کردند به برجام پایبند بوده و از آن حمایت می کنند.

وزارت خارجه چین پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن مخالفتش را با تحریم‌های یک‌جانبه و «خارج از محدوده صلاحیت آمریکا» اعلام می‌کند.

چین، اصلی‌ترین مشتری نفت ایران است که روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام از این ایران  خریداری می‌کند. همچنین ، شرکت های بزرگ نفتی چین  میلیاردها دلار در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

"اندری یو"، مدیر دفتر بین‌المللی فدراسیون صنعت نفت و مواد شیمیایی  چین  می گوید : شرکت‌های چینی در هر شرایطی به نفت ایران نیاز دارند و به خرید آن ادامه می‌دهند.این یک روال عادی میان ایران و چین است و ارتباطی به آمریکا ندارد. 

کارشناسان بین‌المللی که بارها در باره پیامدهای خروج آمریکا از برجام هشدار داده اند ؛اکنون  به این باوررسیده اند که چه توافق هسته‌ای بدون آمریکا پابرجا بماند و چه نماند، بلایی که بر سر آمریکا می‌آید بسیار بزرگ‌تر از بلایی است که ممکن است بر سر توافق هسته‌ای بیاید.

«دن گلیزبروک» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی  در گزارشی تحت عنوان «برای تدبیر توهم‌آلود ترامپ درباره نفت ایران ده‌ها سال دیر شده است» با این جملات طعنه‌آمیز تصریح می کند : «ترامپ دارد از تمام آن‌چه که دارد برای به راه انداختن یک جنگ اقتصادی علیه ایران استفاده می‌کند. با این حال، مشکل او این است که «تمام آن‌چه که دارد» با «اندازه کافی» خیلی فاصله دارد، چون آن قدرتی که زمانی عملاً منحصراً در اختیار آمریکا بود، اکنون مدتهاست که بر باد رفته است.»

اکنون در عصر جدیدی زندگی می کنیم که انحصار اقتصادی آمریکا درجهان  شکسته شده است و واشینگتن  قادربه تغییر این واقعیت نیست . دوره‌ای که در آن از دست دادن بازار آمریکا به معنای نابودی کشورهایی مانند چین بود، مدت‌هاست که سرآمده است.  ترامپ اما  ظاهرا نمی خواهد این واقعیت را بپذیرد.