سنبله 03, 1397 10:03 Asia/Kabul
  • تحریم های امریکا علیه ایران ؛ اقدامی در راستای بی قانونی

تحریم های یکجانبه امریکا برخلاف مقرارت تجارات آزاد جهانی است . چنین اقدامی  نتیجه اش صدمه زدن به مناسبات بین المللی است و روند تجارت ازاد  جهانی را در گروی خواسته های سیاسی برخی کشورها قرارمی دهد.

"ادریس جزایری"؛ گزارشگر ویژه کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در اظهاراتی در این خصوص ،تحریم های یکجانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را غیرمشروع و ناقض حقوق بشر دانست  و از جامعه جهانی خواست با جنگ اقتصادی دولت امریکا مقابله کند .

جزایری که در سال 2015 به عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در بررسی تأثیرات منفی اقدامات یک‌جانبه بر حقوق افراد منصوب شد، تصریح می کند  : اقدامات یک‌جانبه واشنگتن زیر سؤال بردن اصول و ساختار  سازمان ملل است.بنا براین ؛اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران که به طور مشترک با همکاری شورای امنیت سازمان ملل و با خود آمریکا شکل گرفته بود مشروعیت این تحریم‌ها را زیر سؤال می‌برد.

گزارشگر ویژه سازمان با اشاره به آثار ضد بشری تحریم ها افزود ؛ من از سازمان ملل به صورت رسمی  درخواست می‌کنم که با برداشتن گام‌های محکم در راستای اطمینان دادن به بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌ها ،هر چه سریعتر شرایط پرداخت و واردات کالاها به ایران بخصوص محصولات  کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را فراهم کند.

بر اساس ساختار سازمان ملل تحریم‌ها باید فقط توسط شورای امنیت سازمان ملل وضع شوند.از این جهت  اقدام امریکا با همه اصول و قوانین بین المللی از جمله منشور ملل متحد در تضاد است .در عین حال برجام  یک قرارداد چند جانبه  ودر چارچوب تعهدات  بین المللی است که پشتوانه سازمان ملل و قطعنامه شورای امنیت را به همراه دارد .

اقدام آمریکا، بدون شک در راستای بازی های سیاسی و اختلافات داخلی در آمریکاست  که البته  هماهنگ با اهداف  لابی صهیونیستی در این کشور صورت گرفته است  .

'یانیس ووراس' استاد دانشگاه دررشته اقتصاد در یونان  می گوید :  تحریم های غرب علیه کشورها و بخصوص علیه ایران هم خلاف قوانین تجارت آزاد جهانی وهم خلاف مسایل اخلاقی است  وباید هرچه سریعتر به تمامی این تحریم ها و تحریم دیگر کشورها خاتمه داده شود .

تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران از همه ابزارها و ظرفیت های موجود در عرصه بین المللی برای پیگیری و مقابله با اقداماتِ مغایر با حقوق بین الملل آمریکا بهره برداری کرده و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند. در همین چارچوب  جلسه استماع در خصوص شکایت  جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده نزد دیوان بین المللی دادگستری این هفته  در لاهه برگزار خواهد شد

تحریم‌ نباید به ابزاری برای زور گویی و تجاوز به حقوق ملت ها  تبدیل شود  .آمریکا با اقدامی که انجام داده به  حقوق  ملت ایران تعدی کرده است . هدف تحریم های غیر قانونی و ضد انسانی ترامپ  اما فقط ایران نیست . اهمیت این موضوع زمانی آشکارتر می شود که توجه داشته باشیم ساختار چند جانبه گرایی در جهان اکنون با  تحریم های امریکا مورد تهدید جدی  قرار گرفته است .