تاثیرات نشست مسکو برای صلح افغانستان
(last modified 1397-06-04T07:34:26+00:00 )
سنبله 04, 1397 12:04 Asia/Kabul
  • تاثیرات نشست مسکو برای صلح افغانستان

نشست مسکو برای صلح افغانستان با توجه به نقش موثر کشورهای منطقه در قضایای افغانستان می تواند نتایج مثبتی درپی داشته باشد

استاد دانشگاه در کابل گفت: نشست مسکو برای صلح افغانستان با توجه به نقش موثر کشورهای منطقه در قضایای افغانستان می تواند نتایج مثبتی درپی داشته باشد.

سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برگزاری نشست مسکو در رابطه با صلح افغانستان که قرار است در اوایل ماه سپتامبر با حضور برخی کشورهای منطقه برگزار شود، اظهار داشت: چنین نشست هایی بویژه در سطح منطقه می تواند در ایجاد صلح در افغانستان بسیار موثر باشد چون معمولاً عنوان می شود که نقش کشورهای منطقه در ایجاد بحران و صلح بسیار مفید است.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: نشست مسکو به ابتکار روسیه می تواند زمینه ساز گفتمان هایی باشد که بتوانیم با اجماع منطقه ای به سمت صلح برویم چیزی که جامعه جهانی در این سال ها کمتر به آن توجه کرده و امیدواری هایی وجود دارد که با اجماع منطقه ای بهتر بتوانیم به سوی ایجاد صلح در افغانستان حرکت کنیم.

وی با اشاره به احتمال عدم حضور نمایندگان افغانستان در نشست مسکو افزود: در حال حاضر کشورهای غربی بیشترین حمایت مالی را از افغانستان دارند و چون حضور غربی ها در نشست مسکو کمرنگ است احتمالاً مقامات افغان هم تمایلی به شرکت در این نشست ندارند.

این کارشناس سیاسی در مورد دعوت از طالبان در نشست مسکو هم گفت: حضور در این نشست برای طالبان هم فرصت خوبی است، زیرا بخشی از منافع و اضراری که از سوی گروه های مسلح در سطح منطقه وجود دارد متوجه کشورهای پیرامونی افغانستان هم می باشد و روسیه از این اضرار به شدت نگران است.

به گفته اقبال از اینرو اجماع منطقه ای در ایجاد صلح بسیار موثر است، گفت و گو تنها با غربی ها راه به جایی نخواهد برد و حضور نیروهای غربی در منطقه و افغانستان خود به عنوان چالشی عمده از سوی گروه های دهشت افکن از جمله طالبان مطرح می شود و بارها گفته اند یکی از دلایل عمده طولانی شدن جنگ حضور خارجی ها در منطقه است.

وی اضافه کرد: کشورهای منطقه می توانند نقش پر رنگی در ایجاد صلح داشته باشند چون به هر صورت ضررهای جنگ و دهشت افکنی متوجه آن ها هم می باشد و با تلاش کشورهای منطقه احتمال داخل شدن طالبان در برنامه صلح بیشتر می شود.

 

کلیدواژه