سنبله 04, 1397 17:35 Asia/Kabul
  • استعفای چهار مقام ارشد امنیتی افغانستان

در پی استعفای «محمدحنیف اتمر » مشاور امنیت ملی افغانستان، چند مقام ارشد امنیتی دیگر این کشور نیز استعفا دادند.

به گفته  یک مقام افغان در دفتر «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع و «ویس احمد برمک» وزیرکشور  و همچنین دو مقام ارشد امنیتی از جمله «محمد معصوم استانکزی» رییس اداره امنیت ملی افغانستان استعفای خود را تقدیم کردند. استعفای این مقامات بیش از هر چیزی  بیانگر تشدید اختلافات با اشرف غنی در مورد نحوه برخورد با طالبان و برقراری امنیت در افغانستان است. اگر چه ارگ  ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، اشرف غنی با استعفای وزرای دفاع  و کشور و همچنین «معصوم استانکزی» مخالفت کرده است اما این به معنای حل اختلافات نیست مگر انکه غنی با درخواستهای انان برای بهبود شرایط امنیتی و امور حکومت داری موافقت کرده باشد. با این حال موافقت فوری محمد اشرف غنی با  استعفای حنیف اتمر و انتخاب  «حمد الله محب» سفیر افغانستان در واشنگتن به عنوان مشاور امنیت ملی نشان می دهد که رئیس جمهوری افغانستان در ادامه کار با وزرای دفاع  و کشور و همچنین رئیس اداره امنیت ملی با مشکل مواجه خواهد شد. زیرا حنیف  اتمر علت استعفای خود را اختلاف های جدی در سطح رهبری در رابطه با وحدت ملی، تأمین امنیت، برقراری صلح، مدیریت سیاسی و امور انتخابات اعلام کرد که سایر مقامات ارشد امنیتی با تایید ان استعفا کردند. با توجه به اعتراضهایی که از ماهها قبل به رفتار  و عملکرد رئیس جمهوری افغانستان بخصوص قرار گرفتن در اردوگاه حزب اسلامی گلبدین حکمتیار مطرح بود پیش بینی می شد  کابینه اشرف غنی با بحران و اختلافات درونی مواجه شود. ناتوانی دولت اشرف غنی در برقراری امنیت و شکستهای پی در پی ارتش افغانستان  از طالبان و عقب نشینی نیروهای نظامی این کشور و واگذاری جغرافیا به طالبان باعث شده است تا راهبرد نظامی اشرف غنی به شدت مورد انتقاد محافل امنیتی افغانستان قرار بگیرد. به گونه ای که مقامات ارشد امنیتی و بخصوص وزیران دفاع و کشور افغانستان به کم کاری و ناتوانی در تامین امنیت افغانستان متهم شده اند.

ایمل فیضی کارشناس مسایل سیاسی 

 "رییس جمهور افغانستان به عنوان  متحد  امریکا در تامین امنیت  افغانستان در مانده است و تلاشهایش برای عادی سازی روابط با پاکستان موفقیتی در پی نداشت و اکنون با مخالفتهای داخلی بیشتری روبرو است."

در این شرایط استعفای جمعی تیم امنیتی کابینه اشرف غنی نشان می دهد که انان با همکاری و هماهنگی رئیس جمهوری با حکمتیار در امور مختلف کاملا مخالف هستند و براین اعتقادند پیروی اشرف غنی از سیاستهای حزب اسلامی باعث شده است تا  افغانستان از مدار وحدت ملی خارج و به سمت تمامیت خواهی و برتری طلبی یک قوم خاص حرکت کند.

 سردبیر خبرگزاری افغان در تحلیلی از استعفای مقامات امنیتنی و دولتی افغانستان معتقد است،  "در شرایط بحرانی کنونی بی تردید استعفاها خبر بسیار بدی برای اشرف غنی و تیم او در ارگ ریاست جمهوری خواهد بود. اکنون این برداشت در نزد مردم افغانستان شکل خواهد گرفت که  سیاست های انحصارطلبانه و تمامیت خواهانه اشرف غنی است که منجر به اعتراض و استعفای مقامات کابینه می شود ."

در هر حال به نظر می رسد مقامات ارشد امنیتی افغانستان  به این نتیجه رسیده اند که جبهه مخالفان اشرف غنی از جمله ائتلاف بزرگ ملی که اخیرا در کابل اعلام موجودیت کرد، در حال افزایش قدرت خود در برابر دولت است و این احتمال که ممکن است مقامات مستعفی به مخالفان محمد اشرف غنی ملحق شوند دور از ذهن نیست. زیرا انان پیشتر با حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان که از ائتلاف بزرگ ملی حمایت می کند همکاری داشته اند و درصددند با تقویت جبهه مخالفان شانس انان را برای پیروزی درانتخابات آتی افزایش دهند. 

کلیدواژه