توافقات طرفین ایرانی و افغان برای رفع مشکلات موجود در منطقه گمرک ابونصر فارابی
(last modified 1397-06-05T10:07:19+00:00 )
سنبله 05, 1397 14:37 Asia/Kabul

در گفت و گوهایی که بین مسوولان ولایت فراه و مسوولان خراسان جنوبی انجام شد توافقاتی در زمینه رفع مشکلات موجود در منطقه گمرک ابونصر فارابی صورت گرفت

رئیس گمرک ولایت فراه افغانستان گفت: در گفت و گوهایی که بین مسوولان ولایت فراه و مسوولان خراسان جنوبی انجام شد توافقاتی در زمینه رفع مشکلات موجود در منطقه گمرک ابونصر فارابی صورت گرفت.

عبدالحلیم همت که در جمع هیات استانی فراه در سفر به خراسان جنوبی حضور دارد در گفت و گو با خبرنگار اعزامی رادیو دری به بیرجند اظهار داشت: در منطقه مرزی ماهی رود مشکلات رفت و آمد تاجران و مسافرین وجود داشت که گفت و گوهایی از سوی مسوولان دو طرف انجام شد و مشکلات در این زمینه به زودی مرفوع خواهد شد.

وی تصریح کرد: مسایلی بین گمرک بیرجند و گمرک فراه وجود داشت از جمله مساله ترانزیت، برق، آب و مسایل فنی که برای حل آن ها توافق شده است. رانندگان هم با مشکلاتی مواجه بودند از جمله خدمات و رانندگان افغان هم در بخش خدمات ویزا با دشواری هایی مواجه بودند که در مورد آن ها هم بحث شد و به زودی رفع خواهد شد.

همت در رابطه با وجود تهدید و ناامنی برای مسافران از گمرک ابونصر فارابی تا شهر فراه اظهار کرد: دولت افغانستان تلاش خود را برای برقراری امنیت به خرج می دهد اما بسیاری از نقاط افغانستان درگیر جنگ است چنانکه شهر فراه نیز اخیراً درگیر جنگ و ناامنی بود.

وی یادآور شد در ماه ثور (اردیبهشت) امسال طالبان در نقطه ای سازه هایی تحت عنوان گمرک ایجاد کرده بودند که نیروهای دولتی آن را برچیدند. اما به دلیل مسافت زیاد یکصد و پنجاه کیلومتری از گمرک تا شهر فراه، طالبان گهگاه حملاتی را در مسیر سازماندهی می کنند که باعث آزار مسافرین و تاجران می شود هرچند نیروهای دولتی هم تمام تلاش خود را برای تامین امنیت مسیر به خرج می دهند.

 

کلیدواژه