سنبله 07, 1397 14:12 Asia/Kabul

از آنجایی که حکومت وحدت ملی افغانستان دچار ضعف است، جابجایی های مقامات تاثیر چندانی در وضعیت کلی این کشور ندارد

رئیس موسسه تحقیقات و مطالعات نبراس گفت: از آنجایی که حکومت وحدت ملی افغانستان دچار ضعف است، جابجایی های مقامات تاثیر چندانی در وضعیت کلی این کشور ندارد.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حکومت وحدت ملی افغانستان طی چند سال گذشته نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند و به عنوان یک حکومت ناکام شناخته شده،

بخشی از این ناکامی ناشی از آن است که حکومت متکی به اراده مردم افغانستان نیست و بخشی هم ناشی از آن که افراد ناکارآمد بر سر اقتدار بوده اند ضمن اینکه بین رهبران حکومت هم تنش هایی وجود دارد.

وی با اشاره به استعفای محمد حنیف اتمر از سمت مشاورت امنیت ملی افغانستان عنوان کرد: او از سیاستمدارانی است که رهبر یک حزب به نام حق و عدالت بوده و با آقای اشرف غنی هم همکاری داشته است اما از امکانات دولتی هم به نفع حزب خود و برنامه هایش استفاده کرده است.

به گفته این کارشناس افغان اختلافات در این زمینه و در رابطه با برنامه هایی مانند انتخابات و برخی مسایل دیگر میان آقای اتمر و آقای غنی باعث شد در نهایت آقای اتمر استعفا دهد.

اشراق افزود: اما انتصاب حمدالله محب سفیر سابق افغانستان در امریکا به جای آقای اتمر و به عنوان مشاور امنیت ملی افغانستان هم اقدامی هدفمند بوده و همزمان با آمدن زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده امریکا در افغانستان سازماندهی شده است. آقای اتمر هم به احتمال زیاد از این پس وارد فاز دیگری خواهد شد و به نظر می رسد که فعالیت سیاسی در قالب حزب و تلاش برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

این تحلیلگر افغان اظهار کرد: بحث استعفای آقای اتمر آنی نبوده بلکه پیش زمینه هایی داشته و آقای محب هم از جمله کسانی است که هم در انتخابات ریاست جمهوری که آقای غنی در دور دوم برنده اعلام شد و هم در تامین مناسبات گروه آقای غنی در امریکا نقش ایفا کرده. اگرچه او جوان است و تجارب کافی در عرصه دیپلماتیک و امنیتی ندارد اما مورد اعتماد هر دو طرف بوده و مشخص است که این جابجایی ها سازماندهی شده است.

این کارشناس سیاسی گفت: هر روز که می گذرد حکومت وحدت ملی در حال ضعیف شدن است اما چون متکی به امکانات و حمایت های خارجی است سعی می کند از این امکانات و حمایت ها استفاده کند و این مسیر ضعیف را تا پایان عمر خود ادامه دهد.

وی یادآور شد: جامعه سیاسی و مدنی افغانستان از ابتدا هم نسبت به حضور آقای اتمر به عنوان مشاور امنیت ملی به دلیل سابقه ای که در دولت های قبلی داشته، خوشبین نبودند اما به هر صورت افغانستان شرایطی دارد که با رفتن و آمدن برخی افراد و شخصیت ها تغییر کلی در وضعیت این کشور بوجود نمی آید.

 

کلیدواژه