سنبله 10, 1397 18:17 Asia/Kabul
  •  درخواست چین از افغانستان برای امضای توافقنامه همکاری‌های امنیتی

معاون وزیر کشور چین در دیدار با «ویس‌برمک» وزیرکشور افغانستان امضای توافقنامه همکاری‌های امنیتی و مرزی را با افغانستان خواستار شد.

"چینگ گوپنگ" دراین دیدارکه درکابل انجام گرفت گفت: پکن قصد دارد تا همکاری‌های امنیتی با افغانستان به ویژه دربخش مبارزه با تروریسم را با این کشور افزایش دهد و زمینه آموزش نیروهای امنیتی افغان از سوی نیروهای چینی را فراهم کند.

معاون وزیر کشورچین دراین سفربا "حکمت خلیل کرزی"معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان نیزدیدار و درباره گسترش همکاری های امنیتی دو کشور با وی گفتگو کرد.

پیش ازاین نیز، گزارش‌هایی درباره احتمال ساخت پایگاه نظامی چین درمناطق مرزی ولایت بدخشان درشمال شرق افغانستان منتشر شده بود که از سوی دولت چین تکذیب شد.

درخواست چین از افغانستان برای امضای توافقنامه همکاری امنیتی به نگرانی های پکن از تسری ناامنی از این کشور به داخل خاک چین ارتباط دارد.

با شروع اشغال افغانستان توسط آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 به بهانه جنگ با طالبان والقاعده،نگرانی های امنیتی کشورهای همسایه افغانستان از جمله چین از کشیده شدن دامنه فعالیت گروه های تروریستی به خاک آن کشورها روبه روز تشدید شده است.

در شرایط کنونی و با توجه به سرگردانی راهبردی آمریکا و ناتو در افغانستان و تشدید جنگ و خشونت در این کشور به خصوص توسعه حضور گروه تروریستی داعش،دولت پکن نگران نفوذ داعش به خاک چین است.

«هو شیشنگ» مدیر موسسه مطالعات جنوب و جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه در پکن گفته است،افغانستان مشکل ماست؛ اگرچه این مشکل توسط آمریکا بوجود آمده است اما در نهایت ما با پیامدهای آن روبرو خواهیم بود.

بنا به وجود چنین ملاحظاتی است که معاون وزیر کشور چین در سفر به کابل،درخواست پکن برای امضای توافقنامه همکاری امنیتی و مرزی را به اطلاع مقامات افغانستان رسانده است.

از نظر دولت چین ،امضای توافقنامه همکاری با دولت افغانستان برای همکاری در امور امنیتی و مرزی چند دستاورد مهم دارد.

نخست آنکه دولت افغانستان متعهد خواهد شد با اتخاذ سیاست های مناسب مانع از نفوذ احتمالی گروه های تروریستی از خاک این کشور به داخل چین بشود.

دوم آنکه،چین می تواند با استناد به این توافقنامه همکاری با افغانستان،کمک های نظامی مختلفی را در اختیار دولت این کشور قرار دهد تا ظرفیت های موثرتری برای تامین امنیت مرزهای مشترک فراهم بشود.

سوم آنکه،با امضای این توافقنامه دولت افغانستان در قبال هر گونه تعرض و نفوذ  تروریست ها از این کشور به خاک چین،پاسخگو باشد.

چین که از سوی آمریکا به گسترش نفوذ منطقه ای با ابزارهای اقتصادی و توسعه ای متهم است،در قبال افغانستان سیاست محتاطانه ای دارد و برغم نقش فعال در بازسازی  وروند صلح در این کشور،قصد ندارد به تلاش برای نفوذ درافغانستان متهم بشود.

به همین دلیل است که شایعه ساخت یک پایگاه نظامی در افغانستان توسط چین برای استفاده ارتش آن کشور به سرعت از سوی پکن تکذیب شد.

البته باید توجه داشت که یکی از اهداف مهم دولت چین از امضای توافقنامه همکاری امنیتی و مرزی با افغانستان،رفع برخی نگرانی ها از حضور ناتودر مرزهای مشترک با این کشور است که گنجاندن مسئله عدم ساخت پایگاه های نظامی کشورهای ثالث در مرزهای مشترک افغانستان و چین یکی از مطالبات پکن در این سند همکاری  است.