رقابت انگلیس و آمریکا برای تقویت نفوذ خود در افغانستان
(last modified 1397-06-11T13:51:47+00:00 )
سنبله 11, 1397 18:21 Asia/Kabul
  • رقابت انگلیس و آمریکا برای تقویت نفوذ خود در افغانستان

سفر همزمان وزیر دفاع انگلیس و همچنین نماینده امریکا به کابل بیانگر تشدید رقابتها میان لندن و واشنگتن برای تقویت حضور سیاسی و امنیتی بخصوص در تحولات اتی افغانستان است.

همزمان با دیدار «گاوین ویلیامسون»  Gavin Williamson  از کابل، سفر زلمی خلیل زاد سفیر پیشین آمریکا در کابل  به افغانستان که قرار است به زودی به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان معرفی شود نشان می دهد که دولتهای انگلیس و امریکا رقابت خود را برای یارگیری و توسعه نفوذ خود در ساختارهای سیاسی و امنیتی افغانستان شدت بخشیده اند. این رقابتها  با توجه  انتخابات آتی افغانستان با اهمیت تلقی می شود.

دیدار وزیر دفاع انگلیس با «حمدالله محب» مشاور جدید امنیت ملی افغانستان که سفیر این کشور در امریکا بود بیانگر نگرانی لندن از تقویت چهره ها و مهره های نزدیک به امریکا در ساختارهای سیاسی  و امنیتی  افغانستان است. گفته می شود حنیف اتمر مشاور قبلی امنیت ملی افغانستان که به خاطر اختلاف نظر با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور استعفا داد به انگلیس نزدیک و از روابط خوبی با سفارت این کشور در کابل برخوردار بود. از سال 2001 زمان حمله آمریکا به افغانستان انگلیس حضور نظامی  فعالی در این کشور داشت و با توجه به سابقه استعماری انگلیس در افغانستان و اشنایی کامل با وضعیت قومی این کشور انگلیس بلافاصله در موسی قلعه با طالبان قرار داد بست تا ضمن ایجاد حاشیه امنیت برای نیروهای خود در افغانستان بر منابع معدنی این کشور تسلط داشته باشد. این در حالی است که انگلیس  به هیچ یک از تعهدات خود از جمله مقابله با مواد مخدر که  براساس کنفرانس "بن" المان بر عهده انگلیس نهاده شده بود عمل نکرد.

"وحید مژده" کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

"مبارزه با مواد مخدر درافغانستان نیاز به اراده ای جدی دارد نه برنامه های نمایشی. قاچاقچیان مواد مخدر و یا کشاورزان که اقدام به کشت خشخاش می کنند مشکل اساسی نیستند، بلکه مشکل اصلی کشورهای غربی هستند."

سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا برای تجاری سازی جنگ در افغانستان موجب شده است رقابتهای انگلیس با امریکا در افغانستان شدت بگیرد. دیدار زلمی خلیل زاد با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نشان می دهد که امریکا درصدد تقویت  جبهه پشتونها در برابر اقوام غیر پشتون و همچنین انگلیس است. استعفای حنیف اتمر و جایگزینی سفیر افغانستان در امریکا به خوبی نشان می دهد  که  واشنگتن به هیچ عنوان تمایلی برای میدان دادن به سایر کشورها در افغانستان ندارد.

سید رحمت الله نهضت یار کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان 

"اختلاف نظرات امریکا و انگلیس در مورد افغانستان بالاگرفته است. امریکا تلاش دارد افراد مورد نظرش  در پست های مهم حکومتی در کابل قرار بگیرند. زیرا  انگلیسی ها منافع خود را دنبال و برای امریکایی ها مفید نبودند بلکه مضر تمام شدند و سرانجام امریکایی ها درصدد آن برآمدند که مهره های مورد حمایت انگلیس را از صحنه قدرت دور و افراد مورد نظر خود را جایگزین کنند."

در هر حال، روند تحولات افغانستان با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس ملی و شوراهای ولایتی از فعال تر شدن آمریکا و انگلیس برای تقویت حضور سیاسی و امنیتشان در افغانستان حکایت دارد. به نظر می رسد تغییر مشاور امنیت ملی دولت افغانستان انگلیس را نگران  از دستت دادن عوامل نزدیک به خود و تغییر وضعیت به نفع امریکا کرده است که می تواند بر موقعیت انگلیس بر منابع افغانستان نیز تاثیر منفی بگذارد.

معین ابرار کارشناس مسایل سیاسی در پاکستان 

"سیگنال‌های ارسالی از واشنگتن نشان می‌دهد که دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا ممکن  است سیاست تمرکز بر ایالات متحده را اتخاذ کند. بنابراین انگلیس می‌خواهد  موقعیت خود را در آسیا از طریق حضور بیشتر در افغانستان تقویت کند؛ جایی که در آن مشارکت‌های استراتژیک جدیدی در حال شکل‌ گرفتن است."

کلیدواژه