انتقاد شدید لاوروف از نحوه برخورد آمریکا با ایران
(last modified 1397-06-14T13:00:50+00:00 )
سنبله 14, 1397 17:30 Asia/Kabul
  • انتقاد شدید لاوروف از نحوه برخورد آمریکا با ایران

آمریکا در چند دهه اخیر پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران ، همواره رویکردی ضد ایرانی داشته است. این مساله بعد از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژوئیه 2015 (برجام) تشدید شده است. با روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که از مخالفان سرسخت برجام است ، وی در 18 ثور اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج شده و تحریم های هسته ای علیه ایران مجددا در دو مرحله اعمال خواهد شد. 

دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران از روز 16 اسد 1397 اجرایی شد که با محکومیت گسترده بین المللی مواجه شد. دور دوم تحریم آمریکا علیه ایران که شامل تحریم های نفتی نیز می شود از 13 عقرب آغاز خواهد شد .هدف اصلی آمریکا در برهه کنونی با اعمال مجدد و دو مرحله ای تحریم های هسته ای ، ممانعت از فروش نفت و نیز هر گونه تعاملات مالی ،بانکی ، تجاری واقتصادی بین ایران و دیگر کشورها و در نهایت فرو پاشی اقتصاد ایران است.

در واقع آمریکا وارد جنگ اقتصادی گسترده ای با ایران شده است. در مرحله بعد مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز شروط دوازده گانه ای به عنوان پیش شرط مذاکرات آمریکا با ایران مطرح کرد. در موارد مطرح شده، علاوه بر خواسته های زیاده طلبانه در زمینه توانمندی هسته ای و توقف کامل برنامه هسته ای ایران ، توقف برنامه موشکی و کنار گذاشتن سیاست ها و اقدامات منطقه ای ایران در کشورهای منطقه نیز خواسته شده است.

این رویکرد آمریکا انتقادات زیادی را برانگیخته است.در جدید ترین واکنش دراین زمینه"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه رویارویی بین مسکو و واشنگتن همچنان در حال افزایش است، آمریکا را به استفاده ابزاری از دلار برای تنبیه سایر کشورها متهم نموده و برخورد این کشور با ایران را غیرحرفه‌ای و غیرواقع‌بینانه نامید.

لاوروف گفت: «آمریکا که ایران را در تمامی مشکلات مرگبار منطقه مقصر دانسته و خواستار آن است که ایران از هر کشوری به‌جز خاک خود خارج شود و هر نوع تلاش برای نفوذ سیاسی در کشورهای همسایه و در منطقه را متوقف سازد، مواضع غیرقابل قبولی در برخورد با این کشور گرفته است. چنین موضع‌گیری و برخوردی کاملاً غیرحرفه‌ای و غیرواقع‌بینانه است و نمیتواند تحقق یابد. چگونه میتوان کشوری با تاریخی چندین هزار ساله و 75 میلیون جمعیت را در داخل مرزهای خود محصور کرد؟ این کشور همیشه منافعی خواهد داشت که باید به آنها احترام گذاشت».

اشاره لاوروف به برخورد زورمدارانه و یکجانبه گرایانه ترامپ با ایران است که قصد دارد صرفا با تهدید ، ارعاب و فشارهای تحریمی ، تهران را وادار به تمکین در برابر خواسته های زیاده طلبانه واشنگتن نماید. ضمن اینکه آمریکا درچارچوب توصیه های مطرح شده در سند استراتژی امنیت ملی 2017 آمریکا ، درصدد ائتلاف سازی در منطقه در برابر ایران است تا به خیال خود مانع از تداوم نفوذ منطقه ای ایران شود .در این راستا ائتلاف سه گانه واشنگتن-ریاض –تل آویو شکل گرفته است.

دولت آمریکا جنگ روانی گسترده ای نیز علیه ایران به راه انداخته که هدف آن گسترش ایران هراسی و منزوی کردن آن در سطح منطقه ای و بین المللی ، تغییر رفتار و درنهایت تلاش برای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران است.با این حال همان گونه که حتی ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز اخیرا اذعان کرده ، افزایش فشارهای آمریکا صرفا موجب افزایش انسجام ملت ایران و مقاومت در برابر آمریکا خواهد شد. لودریان گفت: «آمریکاییها فکر می کنند با اعمال فشار شدید از طریق تحریم‌ها، می توانند موجب تغییر نظام (در ایران) شوند. ما برخلاف آن فکر می کنیم. علاوه بر آن، می توانیم حالت عکس آن را ببنیم، اینکه در چنین شرایطی شاهد مقاومتی بسیار بزرگ، عزت ایرانی و ملی گرایی ایرانی خواهیم بود.»

کلیدواژه