سنبله 17, 1397 08:42 Asia/Kabul
  • نشست سه‌جانبه تهران؛ عزم جدی برای نابودی تروریسم در ادلب

نشست رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با محوریت تحولات سوریه در تهران برگزار شد. «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست، سخنان مهمی را درباره سوریه و مبارزه با تروریسم در ادلب بیان کرد.

روحانی عصر جمعه در نشست سه‌جانبه تهران با حضور رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه، با بیان اینکه راه حل نظامی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه ناکارآمد است، گفت: «مبارزه با تروریسم در ادلب بخشی اجتناب‌ناپذیر از ماموریت اعاده صلح و ثبات به سوریه است، اما نباید این مبارزه به غیرنظامیان آسیب برساند.»

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: هیچ طرحی برای مبارزه با تروریسم نمی‌تواند بدون توجه به ریشه‌های پیدایش آن، طرح کاملی باشد؛ بانیان و مسببان اشغال، تروریسم، تجاوز، مداخله‌خارجی و تبعیض همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از حامیان تروریسم، نمی‌توانند با اتهام پراکنی و غوغاسالاری جایگاه خود را از «متهم» به «مدعی» تغییر دهند. 

نشست تهران درباره سوریه، و محورهای سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، نشان از حقانیت محور واقعی مبارزه با تروریسم دارد که سران این محور در یکی از حساس‌ترین شرایط در تهران دور هم جمع شدند. روسیه و ترکیه به‌همراه جمهوری اسلامی ایران که مبتکر «روند آستانه» هستند، نقشی تاثیرگذار در فرایند سیاسی و مبارزه با تروریسم در سوریه دارند و امروز تحولات میدانی این کشور، نشان از موفقیت این روند منطقه‌ای موثر دارد. کشورهای عضو روند آستانه که خارج از اراده آمریکا نقش‌آفرینی می‌کنند، مدعیان واقعی مبارزه با تروریسم هستند و این ادعا با محدود شدن حضور تروریست‌ها در ادلب، نشان از حقانیت آن دارد. 

در چنین شرایطی؛ حامیان تروریست‌ها ازجمله اسرائیل و آمریکا با هیاهو به‌دنبال تداوم حضور تروریست‌ها در سوریه هستند. رژیم صهیونیستی و آمریکا در روزهای اخیر به‌همراه دیگر بازیگران مُخرب در تحولات سوریه، جنگ‌روانی با هدف ادعایی حمایت از مردم سوریه به راه انداختند تا مانع شروع عملیات آزادسازی ادلب شوند. در این میان؛ جنگنده‌های صهیونیستی سه‌شنبه گذشته چند هدف را در استان حماه سوریه هدف قرار دادند. همزمان؛ گروه موسوم به کلاه‌سفیدها با حمایت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در اطراف ادلب نمایش سناریوسازی را باهدف اجرای حمله شیمیایی مهندسی شده تمرین می‌کنند تا با شروع عملیات ادلب، ارتش سوریه را متهم کنند از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. این نوع سناریو قبلا در سوریه به‌کار گرفته شده است و آمریکا، بریتانیا و فرانسه، آوریل گذشته با ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در دومای غوطه‌شرقی، اطراف دمشق، به این کشور حمله مشترک موشکی انجام دادند.

این حمله و اهدافی که مدنظر قرار گرفت، نشان داد آمریکا و متحدانش در سوریه، بخشی از راهکار نیستند و برعکس بخشی از مشکل و بحران هستند و در زمین تروریست‌ها بازی می‌کنند. در همین زمینه؛ «استفان لندمن»، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی در پایگاه اینترنتی نشریه گلوبال‌ریسرچ نوشت: «به اصطلاح شورشیان یا «نیروهای مخالف دولت سوریه» همان مزدورانی هستند که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) اجیر کرده‌اند تا در خدمت مطامع و خواسته‌های نامشروع واشنگتن، ناتو، اسرائیل و رژیم‌هایی در منطقه قرار گیرند که با استقلال و اقتدار سوریه دشمنی دارند.»

با توجه به این واقعیت؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه در نشست سه‌جانبه تهران گفت: «دخالت‌های غیرقانونی آمریکا در سوریه با هیچ یک از قواعد بین‌المللی سازگار نیست و بر مشکلات موجود در این کشور می‌افزاید و روند دستیابی به صلح‌پایدار در سوریه را با چالش جدی مواجه می‌کند.» درهمین چارچوب؛ در بیانیه پایانی نشست رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران، بر حفظ تمامیت‌ارضی، حاکمیت و استقلال سوریه تاکید و تصریح شد «بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.» 

کلیدواژه