سنبله 19, 1397 16:40 Asia/Kabul

نبود توازن میان واردات و صادرات، کمبود تولیدات داخلی و بی اعتمادی مردم به ثبات پول افغانی؛ از دلایل بی ثباتی ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی

سخنگوی سابق اتاق های تجارت و صنایع افغانستان نبود توازن میان واردات و صادرات کالا، کمبود تولیدات داخلی و بی اعتمادی مردم به ثبات پول افغانی را از دلایل بی ثباتی ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی دانست.

صیام الدین پسرلی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: واردات کالاهای خارجی به افغانستان نسبت به صادرات از این کشور بیشتر است ضمن اینکه خرید کالاهای خارجی و واردات آن ها با دالر انجام می شود، یکی از دلایل دیگر افزایش ارزش ارزهای خارجی هم کمبود تولیدات داخلی است.

وی افزود: دلیل دیگر وجود نوسان در ارزش پول افغانی نوع ارتباط افغانستان با کشورهای منطقه و کشورهای قدرتمند است که تاثیرات خود را دارد و اختلافات سیاسی و مشکلات در داخل افغانستان هم این مساله را تشدید می کند که سبب فرار سرمایه ها شده و برخی تلاش می کنند سرمایه خود را تبدیل به دالر کرده و آن را نگهداری کنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: به علت وجود نوسان در ارزش پول افغانی در طول سالیان گذشته مردم نمی توانند به ثبات این پول اعتماد کنند که این مساله هم تاثیرات منفی خود را دارد. از سوی دیگر در برخی ولایات مانند ننگرهار، خوست، پکتیا و پکتیکا پول های خارجی بیش از پول افغانی در معاملات استفاده می شود که حکومت افغانستان باید به این مسایل توجه جدی داشته باشد.

پسرلی با اشاره به ثابت نگه داشتن ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی توسط بانک مرکزی افغانستان برای چند سال در گذشته، عنوان کرد: روابط سیاسی افغانستان با امریکا در این مساله تاثیرگذار بود اما با وجود این طی هفده سال گذشته و روی کار آمدن سیستم جدید حکومتی در افغانستان ارزش هر دلار از حدود چهل افغانی به هفتاد و چهار افغانی رسیده است.

سخنگوی سابق اتاق های تجارت و صنایع افغانستان یادآور شد که بانک مرکزی افغانستان هم اعلام کرده که در چنین اوضاعی توان ثابت نگه داشتن ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی را ندارد.

وی اضافه کرد: به هر صورت پول زمانی ارزش پیدا می کند که بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد ضمن اینکه در داخل افغانستان باید تولیدات داخلی و گردش پولی بیشتر شود و توازن واردات و صادرات نیز برقرار شود.

 

کلیدواژه