گشایش در روند اصلاحات انتخابات افغانستان
(last modified Mon, 19 Sep 2016 06:26:19 GMT )
سنبله 29, 1395 10:56 Asia/Kabul
  • گشایش در روند اصلاحات انتخابات افغانستان

سرور دانش معاون دوم محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهور افغانستان اعلام کرد براساس ماده 83 قانون اساسی افغانستان ،مسئولیت تعیین صلاحیت حوزه‌های انتخاباتی به کمیسیون مستقل انتخابات واگذار شده است.

بنا به گزارش دفتر مطبوعاتی سرور دانش معاون دوم محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهور افغانستان  ،درباره صلاحیت حوزه های انتخاباتی دیدگاه‌ها و طرح‌های مختلف مورد بحث قرار گرفت که در نهایت مسئولیت کامل تعیین صلاحیت آنها به کمیسیون مستقل انتخابات داده شد.

رعایت تناسب نفوس،تأمین نمایندگی عمومی و تأمین نمایندگی عادلانه ازمعیارهایی است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در تعیین حوزه‌های انتخاباتی باید در نظر بگیرد.

دفتر مطبوعاتی معاون رئیس‌جمهور افغانستان همچنین اعلام کرد که نظام انتخاباتی این کشور همان نظام سابق، یعنی نظام رأی واحد و غیرقابل انتقال است و هیچ تغییری نکرده است.

یکی از چالشهای مهم در دولت وحدت ملی افغانستان و همچین میان آن با پارلمان این کشور ،بحث اصلاح نظام انتخاباتی است .

عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان همواره بر اصلاح نظام انتخاباتی و شفاف شدن آن تاکید دارد و اعلام کرده است تا زمانی که این اصلاحات صورت نگیرد انتخابات پارلمانی و شورای ولایات برگزار نخواهد شد.محمد اشرف غنی نیز چندین فرمان در این خصوص صادر و به پارلمان ارائه کرده است که هیچ کدام تصویب نشده اند و حتی نمایندگان پارلمان اختیارات رئیس جمهوری را در این زمینه محدود کردند.با این حال،مجلس سنای افغانستان که با دیدگاه اشرف غنی موافق است فرامین وی را در باره اصلاحات در نظام انتخاباتی تایید کرد .اختلاف نظر میان مجالس سنا و نمایندگان باعث تشکیل کمیته ای مشترک برای بررسی مساله اصلاحات در نظام انتخاباتی و دیدگاههای رئیس جمهوری شد که تاکنون نتیجه بخش نبوده است .

مدت زمان قانونی پارلمان فعلی افغانستان پایان یافته اما به دلیل مشکلات فنی و مالی و ضرورت اصلاحات لازم در نظام انتخاباتی هنوز انتخابات جدید برگزار نشده است و گفته میشود نهادهای بین المللی نیز ادامه کمکهای خود را به ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات پارلمانی منوط کرده اند.

آنچه اکنون محافل سیاسی و رسانه ای افغانستان را برای اصلاحات در نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات امیدوار کرده، توافق اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در این خصوص است.گفته می شود یکی از مهمترین اختلافات دو طرف که منجر به تنش سیاسی میان آنان نیز شد مساله اصلاحات در نظام انتخاباتی بود که در سومین دیدار اشرف غنی و عبدا... عبدا... این مساله حل شد و دو طرف درباره اصلاح نظام انتخاباتی٬ توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی٬ تشکیل کمیسیون اصلاحات قانون اساسی و تعیین اعضای کمیته نظارت برتطبیق توافقنامه سیاسی به توافق رسیدند .

دولت افغانستان اعلام کرده است که اصلاحات در نظام انتخاباتی این کشور با توجه به اصل بی‌طرفی و استقلال در تعیین ترکیب کمیته گزینش صورت می گیرد و نمایندگان گروه دفاع از حقوق زنان و نهادهای جامعه مدنی مربوط به انتخابات نیز در آن حضور دارند و بصورت کاملا مستقل عمل می کند.

در هر حال ،موضوع اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان که پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور به طور جدی مطرح شد بعد از گذشت دو سال هنوز عملی نشده است .به همین دلیل برخی از محافل سیاسی آنرا ناشی از ناکار آمدی دولت وحدت ملی و اختلافات درون آن می دانند. هر چند برخی جناحهای قومی نیز در پارلمان با اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان مخالفند و آنرا موجب از دست دادن موقعیت خود در پارلمان تلقی می کنند.

کلیدواژه