مقامات پاکستانی وانمود می کنند که به فکر تامین امنیت در افغانستان هستند
(last modified 1397-06-24T10:40:30+00:00 )
سنبله 24, 1397 15:10 Asia/Kabul

مقامات پاکستانی به خاطر کاهش فشارها بر خود به دلیل حمایت از تروریست ها، وانمود می کنند که به فکر تامین امنیت در افغانستان هستند

کارشناس سیاسی افغان گفت: مقامات پاکستانی به خاطر کاهش فشارها بر خود به دلیل حمایت از تروریست ها، وانمود می کنند که به فکر تامین امنیت در افغانستان هستند.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر سفر شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به افغانستان اظهار داشت: رفت و آمدها بین مقامات عالیرتبه افغانستان و پاکستان معمول است اما هر زمانی که حکومت پاکستان در رابطه با حمایت از گروه های تروریستی تحت فشار جامعه جهانی و افکار بین المللی قرار می گیرد تلاش می کند که با فرستادن هیات هایی به افغانستان افکار عمومی را به نوعی اقناع کند.

وی افزود: اکنون هم سفر هیات پاکستانی به ریاست وزیر خارجه آن کشور به افغانستان ممکن است در همین راستا باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به وجود بی اعتمادی میان حکومت های افغانستان و پاکستان عنوان کرد که عملکرد گذشته پاکستان آنقدر ناپسند بوده که تا وقتی یک حرکت جدی از سوی پاکستان مشاهده نشود، نمی توان به تجدید نظر اسلام آباد در سیاست هایش باور داشت.

فصیحی عنوان کرد: حکومت پاکستان از هر فرصتی علیه مردم افغانستان استفاده کرده است، افغانستان شاهد خونین ترین حوادث بوده و بخشی از این حوادث در سیاست نادرست پاکستان ریشه دارد، پاکستانی ها وعده های فراوانی به حکومت افغانستان و جامعه جهانی در خصوص جدیت اراده برای سرکوب گروه های تروریستی داده اند اما با گذشت زمان عمل به این وعده ها دیده نشده است.

وی با اشاره به تعهد عمران خان صدراعظم جدید پاکستان در رابطه با تلاش برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان گفت: عمران خان هم گذشته مثبتی در این زمینه نداشته و از گروه های تندروی که از نام اسلام استفاده کرده اند حمایت کرده است، هرچند این امیدواری وجود دارد که وی به وعده هایش عمل کند اما نکته مهم این است که سیاست های حکومت پاکستان بیشتر در اختیار نظامیان آن است.

به گفته این کارشناس سیاسی سیاست های سیستم نظامی و اطلاعاتی پاکستان نسبت به مردم افغانستان هم سیاست هایی ظالمانه است که مردم این کشور را دچار مصیبت های فراوانی کرده است.

فصیحی اظهار کرد: وضعیت افغانستان هم به گونه ای است که دولتمردان گاهی توازن ارتباط با کشورهای خارجی را به نفع برخی کشورها به هم می زنند. زمانی هم که افغانستان روابط خود را مثلاً با هند افزایش می دهد پاکستان از این مساله احساس خطر می کند. با این حال به نظر می رسد یک گفت و گوی صادقانه در مورد مسایل بنیادی که سبب نگرانی پاکستانی ها شده بتواند زمینه های اعتماد را فراهم کند اما اراده قاطع و جدی در این زمینه نه در حکومت پاکستان وجود دارد و نه در حکومت افغانستان.

وی اضافه کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری افغانستان حدود یک سال پیش استراتژی جدید دولت امریکا را در قبال منطقه و افغانستان اعلام کرد که بر اساس آن قرار بود به پاکستان به خاطر حمایت از گروه های تروریستی فشار آورده شود که چنین نشد و به نظر هم نمی رسد امریکایی ها افغانستان را به پاکستان ترجیح بدهند و یا به پاکستان به خاطر حمایت از تروریست ها فشار بیاورند.

 

کلیدواژه