تاکید وزیر دفاع آلمان بر تداوم حیات داعش ؛ بهانه ادامه حضور نظامی برلین در منطقه
(last modified Sun, 16 Sep 2018 10:50:02 GMT )
سنبله 25, 1397 15:20 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر دفاع آلمان بر تداوم حیات داعش ؛ بهانه ادامه حضور نظامی برلین در منطقه

گروه تروریستی داعش که محصول و دست پرورده اتئلاف مشترک غربی و عربی است ، در چند سال فعالیت خود در سوریه و عراق مرتکب جنایات زیادی شده است. به رغم شکست های بزرگ داعش در عراق و سوریه هنوز عناصر این گروه تروریستی تکفیری در نقاطی از این دو کشور حضور دارند و هر از چند گاهی مبادرت به عملیات تروریستی می کنند .این مساله بهانه لازم را برای غربی ها به منظور ادامه حضور نظامی آنها در سوریه و عراق و به طور کلی در خاورمیانه فراهم کرده است.

"اورزولا فون در لاین" Ursula von der Leyen وزیر دفاع آلمان که به اردن سفر کرده بر لزوم تداوم مبارزه با داعش در این منطقه و تمدید عملیات نظامی ارتش آلمان برای این منظور تاکید کرده است. "فون در لاین" روز شنبه در پایگاه هوایی در شرق اردن که نیروهای نظامی آلمانی در آنجا مستقر هستند، گفت: بعد از اینکه افراط گرایان داعش از نظر نظامی شکست خورده‌اند باید از این مسئله جلوگیری شود که آن‌ها منطقه‌ای برای عقب نشینی(و تجدید نیرو) ایجاد کنند.

آلمان در حال حاضر از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا محسوب می شود. نیروهای نظامی آلمانی با استقرار در پایگاهی در اردن در عملیات این ائتلاف شرک دارند. شمار نیروهای آلمانی مستقر در این پایگاه حدود 290نفر است. همچنین چهار هواپیمای شناسایی تورنادو و یک هواپیمای سوخت رسان هم در این پایگاه مستقر هستند. پارلمان آلمان بعد از حملات تروریستی در پاریس در نوامبر 2015 تصمیم گرفت از ائتلاف بین المللی ضد داعش به صورت نظامی حمایت کند. در عین حال آمریکا مشوق اصلی حضور پر رنگتر کشورهای اروپایی در این ائتلاف است.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا و موضع گیری های وی در قبال ناتو بویژه انتقاد از عدم مشارکت موثر اعضای اروپایی این پیمان در هزینه ها و اقدامات این سازمان ، واشنگتن خواهان آن است تا اروپایی ها در ماجراجویی های منطقه ای واشنگتن مشارکت نمایند. درخواست واشنگتن از اعضای اروپایی ناتو برای اعزام نظامیان بیشتر به عراق و سوریه برای باصطلاح مبارزه با داعش در این راستا انجام گرفته است .

آلمان نیز در صدد است تا در چارچوب عملیات فرامرزی ، از محدودیت های نظامی که پس از جنگ جهانی دوم با آنها مواجه بوده خارج شود. آلمان اکنون خواهان افزایش مشارکت در اقدامات نظامی بین المللی در سطح جهانی است. آلمان در حال حاضر بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا و از جمله بزرگترین اقتصادها در عرصه جهانی بشمار می رود.

به طور معمول هر قدر قدرت اقتصادی کشوری افزایش یابد ، تمایل آن برای تاثیرگذاری همسنگ توانمندی اقتصادی اش در دیگر عرصه ها نیز افزایش خواهد یافت . بدین لحاظ طبیعتا آلمان اکنون خواهان آن است تا دیگر کشورها ضمن شناسایی قدرت اقتصادی این کشور ، قدرت سیاسی و حتی نظامی آن را نیز مورد شناسایی و قبول قرار دهند و یکی از لوازم چنین امری ، تلاش این کشور برای ایفای نقش نظامی در عرصه بین المللی بویژه در مناطق بحرانزده است. البته مساله مهمی که وزیر دفاع آلمان هیچ اشاره ای به آن نکرده نقش اساسی غرب به ویژه آمریکا ، بریتانیا و فرانسه در گسترش داعش است.

به گفته فریدریک پیشون" Frédéric Pichon مولف کتاب «اشتباهات غرب در سوریه»:غرب مسوولیت مسلح ساختن شورشیان افراط گرا را بر دوش دارد.

مساله حمایت غربی ها از داعش بارها ازسوی کشورهای مختلف از جمله روسیه ، مورد تاکید قرار گرفته است. در واقع آمریکا نقش مهمی در شکل گیری و گسترش داعش ایفا کرده و حتی با تشکیل ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش بیش از اینکه در صدد نابودی آن باشد، بیشتر به دنبال محدود کردن قدرت داعش و حفظ آن برای استفاده در راستای اهداف منطقه ای خود است.

کلیدواژه