پیام امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا هر روز در تمام دنیا در حال گسترش است
(last modified 1397-07-01T12:37:06+00:00 )
میزان 01, 1397 17:07 Asia/Kabul

با وجود سنگ اندازی های دشمنان اسلام در طول تاریخ پیام امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا هر روز در تمام دنیا در حال گسترش است

فعال فرهنگی سیاسی افغان تاکید کرد: با وجود سنگ اندازی های دشمنان اسلام در طول تاریخ پیام امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا هر روز در تمام دنیا در حال گسترش است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: مکتب عاشورا در طول تاریخ تاثیرات عمیق خود را داشته و با وجود اینکه بسیاری از دولت های مستکبر خواسته اند جلو نشر این مکتب، فرهنگ و اندیشه را بگیرند، موفق نشده اند.

وی یادآور شد که در گذشته ها مردم افغانستان در خفا مراسم محرم و عاشورا را برگزار می کردند اما به برکت جهاد مقدس مردم این کشور شیعه و سنی در کنار هم در یک سنگر و در برابر یک دشمن جهاد کردند و از آنجا فرهنگ همسویی و تکیه به قیام امام حسین علیه السلام اثرات مثبت خود را گذاشت.

به گفته این روحانی افغان بالاخره کار به جایی رسید که در دوران جدید مذهب جعفری در کنار مذهب حنفی به رسمیت شناخته شد و در سنگرهای مختلف خون شیعه با خون سنی درهم آمیخت و در تحولات و حوادث اخیر هم زمانی که حملاتی در یک منطقه سنی نشین اتفاق می افتاد شیعیان برای کمک به مجروحان خون اهدا می کردند و عمل مقابل آن هم انجام می شد لذا در افغانستان خون شیعه در رگ های سنی و خون سنی در رگ های شیعه جریان دارد.

مختاری عنوان کرد: این مسایل اثرات خود را گذاشته و می گذارد و در این مسیر حقانیت مکتب امام حسین علیه السلام و عاشورا روز به روز به نمایش گذاشته می شود. با وجود مسایلی که در طول تاریخ بوقوع پیوست و اگر مرقد امام را تخریب کردند، شیعیان و زائرین امام را قتل عام کردند و دست و پای آن ها را قطع کردند امروز در مراسم اربعین ده ها میلیون عاشق و شیدای امام حسین علیه السلام از مذاهب و مکاتب مختلف و حتی غیرمسلمانان به سمت کربلا حرکت می کنند.

وی تصریح کرد: در روز عاشورا هم پرچم حضرت امام حسین علیه السلام در اقسانقاط دنیا و در قلب امریکا و اروپا هم به اهتزاز در می آید و شعارهای یا حسین و "هیهات من الذله" در سراسر دنیا طنین انداز است.

مختاری اظهار کرد: در این میان سهم مردم شریف و متدین افغانستان برازنده و برجسته است. در تکایا و خیابان ها حضور شجاعانه همه اقشار مردم مشاهده می شود که با الهام از فرهنگ امام حسین (ع)، فرهنگ ظلم ستیزی، همدیگر پذیری و فرهنگ غنی اخلاق اسلامی از سوی هر کس به سهم خودش ترویج می شود.

وی اضافه کرد: امروز حقایق مربوط به مکتب امام حسین (ع) از تریبون های مختلف در افغانستان طنین انداز است که نوید بزرگی است و می توان از تجمع و حضور همسو و هماهنگ شیعه و سنی در این کشور به عنوان بهترین الگو یاد کرد.

 

کلیدواژه