سفر رییس جمهوری ایران به نیویورک ؛فرصتی برای بیان چالش ها ی منطقه ای و بین المللی
(last modified 1397-07-02T06:17:52+00:00 )
میزان 02, 1397 10:47 Asia/Kabul
  • سفر رییس جمهوری ایران به نیویورک ؛فرصتی برای بیان چالش ها ی منطقه ای و بین المللی

«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل  ، روز یکشنبه به نیویورک عزیمت  کرد.

حضور در مجمع عمومی سازمان ملل از جنبه سیاسی  و تعاملات بین المللی یک فرصت برای کشورهای شرکت کننده است . این فرصت  برای ایران نیز به منظور  تبیین دید گاه ها و مواضع  در خصوص مسایل مختلف حائز اهمیت است .

این سفر از یک دید گاه  می تواند معطوف به دو موضوع مهم باشد ؛ یکی از این دو موضوع بحث تروریسم است که ایران یکی از قربانیان تروریسم مورد حمایت غرب و متحدان منطقه ای انهاست.

موضوع  دوم نیز که به نوعی مرتبط با موضوع اول است ؛مسئله صلح و امنیت در جهان  بویژه در غرب آسیاست.

روز شنبه 22 سپتامبر  با حمله تروریستی در شهر اهواز، جهان شاهد این واقعیت بود که ایران یکی از قربانیان  تروریسم است.سیاست امریکا استفاده ابزاری از تروریسم  و گسیل گروه‌های تروریستی به مناطق مختلف جهان برای  بی‌ثبات کردن وسپس به بهانه مبارزه با تروریسم مداخله در کشورهای دیگراست. افغانستان ؛ عراق ، سوریه  و یمن  سالهاست که به جولانگاه سیاست های تجاوز کارانه امریکا –اسراییل و عربستان تبدیل شده اند.محصول این ائتلاف شوم ،  تحمیل جنگ وگسترش تروریسم بوده است  که صدمات جبران نا پذیری بر ملت های منطقه  وارد کرده است . مسئله  فلسطین  نیز همچنان  زخمی کهنه است وغزه  بی وقفه  مورد تعرض و خشونت ها ی رژیم اسراییل  قرار دارد. 

 درعرصه روابط بین المل نیز چالش های زیادی بچشم  می خورد که منشا ان زیاده خواهی های امریکاست. یکی از نمونه های این  جریان   کارشکنی های امریکا  علیه ایران با نقض  برجام است . امریکا فضای تعاملی پس از برجام  را بر نتابید و تلاش می کند  فضای تفاهم و یک توافق بین المللی  مورد حمایت شورای امنیت را مخدوش و بر سر راه مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران مانع ایجاد کند.  امریکا با تحریم و تهدید روند تجارت آزاد جهانی را مختل کرده است که  بسود هیچ کشوری نیست  .امریکا  پیوسته در حال نا امن کردن منطقه  و حمایت از گروه های تروریستی با هدف تجزیه منطقه است. در حالیکه  منطقه  نیازمند  نظم پایدار ؛ امنیت جمعی و توسعه و مشارکت های سازنده اقتصادی است .

در چنین وضعیتی  حضور رییس جمهوری ایران درنسشت مجمع عمومی با توجه به شرایط حساس کنونی منطقه فرصتی است تا  رفتارهای خصمانه  امریکا  در این نشست  بین المللی به چالش کشیده شود.  هرچند که در این نشست باید منتظر دروغ پردازی ها و سفسطه گری ها ی ترامپ و رژیم های جنایتکاری همچون اسراییل و عربستان نیز بود که  برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران  از هر  فرصتی  استفاده می کنند  و از هم اکنون تمرکزشان را بر تشدید  جنگ روانی علیه ایران در فضای مجمع عمومی سازمان ملل قرار داده اند.

ملت ایران بارها نشان داده است که  تهدید کننده دیگران نیست و تهدید را از جانب هیچکس و هیچ قدرتی نمی‌پذیرند .اکنون  حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با هدف بیان مواضع صریح و شفاف  نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال سرنوشت ملل جهان و با هدف زدودن القائات و فضاسازی های مغرضانه علیه ملت ایران به نیویورک رفته است.