دانش آموزان مهاجر برای ورود و فعالیت های فوق برنامه در مدارس ایران محدودیتی ندارند
(last modified 1397-07-03T10:21:02+00:00 )
میزان 03, 1397 14:51 Asia/Kabul

محدودیتی برای ورود در مدارس و فعالیت های فوق برنامه دانش آموزان مهاجر در مدارس ایران وجود ندارد

معاون هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی تاکید کرد: محدودیتی برای ورود در مدارس و فعالیت های فوق برنامه دانش آموزان مهاجر در مدارس ایران وجود ندارد.

حسین شادکام در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: برای سال جاری تحصیلی تعداد دانش آموزان اتباع خارجی ثبت نام شده در سامانه دانش آموزان (سناد) حدود شصت هزار نفر هستند که بخش اعظم آن دانش آموزان مهاجر افغانستانی می باشند.

وی افزود: برای ورود و ثبت نام دانش آموزان ایرانی به مدارس نیاز به کد ملی است و برای دانش آموزان مهاجر کد دیگری تعریف شده که بدون این کدها دانش آموزان در سامانه سناد ثبت نام نمی شوند، پس از اعلام نظام در مورد تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان مهاجر در مدارس، سال گذشته جلسات متعددی با اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، اداره ثبت احوال و پلیس مهاجرت در محل اداره آموزش و پرورش برگزار شد و تعداد کسانی که در زمان ثبت نام با مشکل مواجه می شدند بسیار کاهش یافت.

این مسوول آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد که از سوی دیگر در نواحی که تقاضای ثبت نام برای دانش آموزان مهاجر مطرح بود مانند منطقه تبادکان، ناحیه 5، ناحیه 1 و ناحیه 2، نمایندگان ادارات ذیربط حضور پیدا کرده و مشکلات موجود حل شد و سال گذشته برای اولین بار مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

شادکام یادآور شد امسال هم همین تدابیر اتخاذ شد و قبل از آغاز سال تحصیلی یک جلسه هماهنگی بین دست اندرکاران مذکور برگزار و نماینده اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در اداره آموزش و پرورش مستقر شده و به مدت چند روز مشکلات کسانی که با مشکل برخورد کرده اند بررسی و راهنمایی لازم انجام می شود.

معاون هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی همچنان خاطرنشان کرد: حضور دانش آموزان مهاجر در فعالیت های فوق برنامه مانند مسابقات فرهنگی-هنری و ورزشی محدودیتی ندارد و بویژه در بین دانش آموزان افغانستانی استعدادهای خوبی در بخش های فرهنگی-هنری، ورزشی و فعالیت های فوق برنامه داریم و محدودیتی برای شرکت آنان در سطوح استانی و کشوری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: دانش آموزان مهاجر که در مدارس حضور دارند مشابه دانش آموزان ایرانی تلقی می شوند و در برخی از رشته های فنی و حرفه ای ده درصد و در برخی رشته ها بیست درصد سهمیه خاص قرار داده شده که در مواردی تا پنجاه درصد هم بدون مانع ثبت نام صورت گرفته است.

 

کلیدواژه