سخنرانی روحانی در سازمان ملل ؛ بیان مواضع ایران در باره صلح و تعاملات جهانی؛
(last modified 1397-07-04T05:29:54+00:00 )
میزان 04, 1397 09:59 Asia/Kabul
  • سخنرانی روحانی در سازمان ملل ؛ بیان  مواضع ایران در باره صلح و تعاملات جهانی؛

"حسن روحانی "؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک  با انتقاد از رفتار دولت امریکا در عرصه  روابط بین الملل گفت : سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است .

رئیس جمهور اسلامی ایران همچنین به ژست تبلیغاتی مقامات آمریکایی برای گفت وگو با ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایران با چه معیاری می‌تواند با دولتِ بدعهد آمریکا، عهد جدیدی ببندد.

روحانی   تصریح کرد ؛هرگونه گفت‌وگویی باید در تداوم برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت باشد، نه بر خلاف آن و بازگشت به گذشته، که این ارتجاعی بزرگ است.

سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره به موضوعاتی دارد که از جنبه بین المللی قابل بحث است ؛ زیرا با سرنوشت همه کشورها مرتبط است .

جای تردید نیست که بحث برجام و پابیندی امریکا به تعهداتش، مسئله ای تمام شده است . تنها نکته ای  که باقی می ماند روشن شدن تکلیف سایر طرف های برجام است . اما موضوع مهم  دیگری که بعنوان محور سخنرانی روحانی  مطرح گردید، بحث  مذاکره با امریکاست . امریکا سیاست خود را برمبنای دروغ و اتهام سازی و زورگویی بنا کرده است و ملت ایران که تجربه ای بیش  نیم قرن از رفتار خصمانه و بدعهدی های امریکا دارد ؛ هیچ اعتمادی به امریکا ندارد. واضح است که مسئله هسته ای هم از ابتدا فقط یک بهانه بود  . 

جیم والش کارشناس آمریکایی می گوید :
"...ماجرا ساده است،  در باره برنامه هسته ای ایران جامعه اطلاعاتی آمریکا سالها ادعاهایی را مطرح کرد اما هرگز یک مدرک و سندی ارائه نداد که اثبات کند ایران برنامه تسلیحات مخفی داشته است.اما زمانی که توافقنامه بدست آمد، رسانه ها هرگز به این جنبه از ادعاها نپرداختند و نگفتند که همه این ادعاها جعلی بودند."

مسئله این است که جامعه بین الملل با دولتی در امریکا سر و کار دارد  که فقط بدنبال زور گویی و  باج خواهی و رسیدن به  همه ی خواسته های یکطرفه خود است .ترامپ   تصمیماتش را با  واژه "باید " پیوند زده  است و با چنین  رفتاری از مذاکره سخن می گوید .

ترامپ  با همین شیوه  باز هم با فریبکاری در سخنرانی اش  در مجمع عمومی  امریکا را مدافع صلح و امنیت و حقوق بشر نشان داد وایران را به نا امن کردن منطقه متهم کرد .در حالیکه جمهوری اسلامی ایران نه در حرف و ادعا بلکه در میدان عمل نشان داده که  بدنبال صلح و امنیت است .

روحانی با یاد اوری این واقعیت ها در مجمع عمومی از یکسو  سیاست های خصمانه امریکا و بطور مشخص تصمیمات ترامپ در این مقطع  را به چالش کشید و از سوی دیگر ماهیت رفتار خصومت ورزانه  امریکا را به دنیا نشان داد و تصریح کرد که  با چنین سوابقی  هیچ جایی برای مذاکره وجود ندارد .

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب یکسال پیش در بیاناتی در دیدار مسوولان نظام این  واقعیت را اینگونه بیان کردند و گفتند :

"بسیاری از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، علّت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود ما هستیم -یعنی خود جمهوری اسلامی- مشکل این است. نه انرژی هسته‌ای مشکل است، نه حقوق بشر مشکل است؛ مشکل آمریکا با نفْس جمهوری اسلامی است."

 با  توجه به این واقعیت هاست که روحانی  در سخنانش  درک آمریکا از روابط بین‌الملل را اقتدارگرایانه برشمرد و با تاکید بر ضرورت حفظ  منافع جهانی گفت ؛  سازمان ملل متحد  نباید اجازه دهد مصوباتش، گروگانِ بازی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی برخی از اعضا گردد.