میزان 05, 1397 16:04 Asia/Kabul
  •  تاکید عبدا... عبدا... بر مقابله جهانی با تروریسم

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان بر مبارزه جدی با تروریسم و نابودی تروریست ها در این کشور و منطقه تاکید کرد.

عبدالله عبدالله در سخنانی در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد  باید همه کشورها به تعریف واحدی از تروریسم برسند و برخوردی یکسان و جدی با این پدیده شوم داشته باشند.وی خاطرنشان کرد، حمایت برخی  قدرت ها از تروریستها عامل اصلی ناامنی در افغانستان و منطقه است.عبدا... عبدا... در حالی بر وحدت رویه جهانی برای مقابله با تروریسم تاکید کرد که افغانستان همچنان با حملات تروریستی روبرو است .این در حالی است که امریکا در سال 2001 به بهانه مقابله با تروریسم  به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کرد .اما در عمل  با گذشت 17 سال از حضور نظامی امریکا و سازمان ناتو در افغانستان این کشور همچنان با ناامنی و بحران روبر است. اگرچه رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در سخنان خود به کشور خاصی در حمایت از تروریسم اشاره نکرد اما تاکید وی براین که قدرتهای بزرگ از تروریسم به عنوان  ابزاری برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می کنند به این معنا است که افغانستان همچنان با بحران و ناامنی روبرو خواهد بود مگر انکه محافل جهانی و منطقه ای در مورد این پدیده شوم به تعریف واحد برسند  .زیرا برخی از کشورها با تعریف تروریسم  به خوب و بد حمایتشان را از تروریستها توجیه می کنند .علاوه براین گروههای تروریستی به ابزاری برای ایجاد جنگ نیابتی در منطقه تبدیل شده اند  و کشورهای مختلف از گروههای تروریستی برای رسیدن به اهداف شوم  خود استفاده می کنند که باعث شده است جنگ در افغانستان بیش از پیش پیچیده تر شود .

مولوی عبدالله قرلق کارشناس مسایل سیاسی  

" امریکا هیچگاه  در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان صادق نبوده است .نیروهای امریکایی با کشتار مردم افغانستان خود به عامل ناامنی و تروریسم تبدیل شده است. در بسیاری از مواقع هواپیماهای امریکا و ناتو با حملات هوایی در افغانستان از گروههای تروریستی حمایت کرده اند "

تاکید عبدا... عبدا... رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان بر همبستگی جهانی برای مقابله با تروریسم از انجهت اهمیت دارد که تروریستها از ابزارها و فناوریهای مدرن و پیشرفته برای جذب نیرو و انتقال پیام خود استفاده می کنند که مقابله با این شبکه های اجتماعی نیازمند همکاری منطقه ای و بین المللی است تا  تمامی راههای ارتباطی و جذب نیروی گروههای تروریستی از بین برود .

دمیر ساگین‌بایف،  Demir Saginibayev کارشناس مسایل سیاسی

"تروریستها و افراط‌ گرایان امروزه از ابزارهای مدرن و به‌ ویژه شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و  نرم‌افزارهای پیام‌رسان همچون واتس‌اپ و تلگرام و نیز فضاهای اشتراک ویدئو همچون یوتیوب استفاده می‌کنند. این تروریست‌ها مدام در حال توسعه روش‌هایشان برای تبلیغ ایدئولوژی‌ خود می‌باشند."

در هر حال ،رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در حالی بر مقابله جدی با تروریسم تاکید کرد که این پدیده شوم نیز در حال گسترش در ابعاد مختلف است و تروریسم مانند گذشته صرفا جنبه امنیتی و تهدید عمومی از طریق نظامی را ندارد بلکه  در جنبه های مختلف همچون تروریسم اقتصادی نیز امنیت جهانی را تهدید می کند که مقابله  با ان نیازمند تقویت همکاری های منطقه ای و جهانی است . 

 

کلیدواژه