میزان 07, 1397 16:22 Asia/Kabul
  • آغاز تحویل سامانه موشکی اس -300 به سوریه؛ تغییر موازنه نظامی

مساله سرنگونی هواپیمای تجسسی ایلوشین -20(ایل-20) روسی در سوریه که مسکو ، اسرائیل را مسبب و مقصر اصلی آن اعلام کرده، ابعاد و پیامدهای بی سابقه ای پیدا کرده است. به گفته مقامات ارشد نظامی روسیه، رژیم صهیونیستی به دلیل آن که جنگنده های این رژیم از هواپیمای نظامی روسیه به عنوان پوششی برای حمله خود به تأسیسات نظامی در لاذقیه استفاده کردند، مسبب وقوع این حادثه است؛ ضمن این که کرملین در بیانیه ای حملات هوایی اسرائیل را به سوریه نقض حاکمیت سوریه دانسته است.

هر چند مقامات صهیونیستی به شدت هرگونه نقش تل آویو را در این حادثه رد می کنند، با این حال مسکو بر این موضوع تاکید کرده و اقداماتی را در راستای تنبیه رژیم صهیونیستی و تجدید نظر در روابط نظامی و امنیتی با آن در عرصه سوریه انجام داده است.

وزارت دفاع روسیه هفته گذشته در واکنش به ساقط شدن هواپیمای این کشور در آب‌های مدیترانه همزمان با حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه، اعلام کرد که به منظور افزایش توان مقابله با حملات هوایی اسرائیل، دمشق را به سامانه اس-۳۰۰ و سیستم‌های جنگ الکترونیک مجهز می‌کند. در این راستا "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک گفت: روسیه تحویل سامانه های پدافند هوایی اس-300 را به سوریه آغاز کرده است.

این خبری خوش برای دولت دمشق است. ولید المعلم وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: سامانه موشکی اس۳۰۰، حریم هوایی سوریه را به روی جنگنده‌های اسرائیلی خواهد بست. سوریه در عین حال خواهان دریافت سامانه بسیار پیشرفته اس 400 است.

در مقابل، این خبری بسیار بد برای اسرائیل محسوب می شود و به همین دلیل بسرعت در مقابل آن واکنش نشان داد. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسراییل گفت: در مورد تحویل های احتمالی سیستم دفاع هوایی اس-300، مهمترین مسئله این است که این سلاح ها نباید علیه اسرائیل استفاده شوند. اگر آنها را علیه ما استفاده کنند، ما نیز مقابله به مثل می‌کنیم. اسراییل در صورتی که علیه هواپیماهایش در سوریه از سیستم اس-300 استفاده شود، به اقدام تلافی جویانه دست خواهد زد.

به رغم تهدیدات مقامات اسرائیلی، مسکو به تجهیز دمشق به تجهیزات دفاعی پیشرفته از جمله اس -300 مصمم است. فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به اعلام مسکو برای تحویل سامانه «اس ۳۰۰» روسیه به سوریه گفت: روابط دو طرف هر روز عمیق تر می شود.

در واقع پس از سرنگونی هواپیمای ایل -20 روند روابط روسیه و اسرائیل آشکارا دچار تنش شده است و بهانه تراشی های تل آویو و تلاش آن برای مقصر جلوه دادن سوریه  وایران به عنوان مسبب این رویداد نه فقط مقامات کرملین را قانع نکرده، بلکه آنها را به این جمع بندی رسانده که هواپیماهای جنگی اسرائیلی عامدانه مجموعه اقداماتی را صورت دادند که به سرنگونی هواپیمای تجسسی روسی توسط پدافند هوایی سوریه منجر شده است.

ظاهرا مقامات اسرائیلی هیچ گاه تصور نمی کردند که واکنش روسیه به این مساله تا این حد شدید و جدی باشد.  تحویل سامانه ضد هوایی اس -300 به سوریه تحولی بسیار منفی برای تل‌آویو است و نه تنها می تواند باعث ایجاد مشکلات و تهدیدات جدی برای حملات هوایی اسرائیل شود، بلکه قادر است تا از حجم حملات نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه کم کند.

از دیدگاه مقامات صهیونیست، تصمیم روسیه برای تحویل سامانه اس -300 به  ارتش سوریه حتی از تهدید مستقیم ناشی از استقرار این سامنه جدی تر است، زیرا روس ها دو سال پیش بنا بر درخواست صهیونیست ها این سامانه موشکی را به سوریه ندادند. اما اکنون با ارسال سامانه اس -300 این پیام را به رژیم صهیونیستی می دهند که توافق های قبلی دو طرف درباره سوریه دیگر معتبر نیست.

کلیدواژه