میزان 07, 1397 17:51 Asia/Kabul

تهدید تروریزم متوجه تمام کشورهای منطقه است و همه باید برای مقابله با آن همکاری کنند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: تهدید تروریزم متوجه تمام کشورهای منطقه است و همه باید برای مقابله با آن همکاری کنند.

کریم الله دانش در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست امنیتی منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، افغانستان، روسیه، چین و هند در تهران و نشست های مشابه گفت: آسیبی که به کشورهای مختلف از ناحیه پدیده تروریزم می رسد تقریباً یکسان است و همه کشورها را تهدید می کند.

وی افزود: کشورهای منطقه به شعار مبارزه با تروریزم از سوی غربی ها به دیده شک می نگرند و بر این تصور هستند که امریکایی ها در کنار برنامه مبارزه با تروریزم، برنامه ها و اهداف خاص خود را دارند از همین رو مبارزه با تروریزم و مواد مخدر که شعار غربی ها در بدو ورود به افغانستان بود دستاوردهای قابل توجهی نداشته است.

به گفته این کارشناس سیاسی از آنجایی که تروریزم یک پدیده منطقه ای و جهانی است کشورهای منطقه هم به دنبال آن هستند که نشست هایی برگزار و راه های مقابله با این پدیده را جستجو کنند، ضمن اینکه عملکرد پاکستان هم در این زمینه با سوالاتی همراه است. برگزاری چنین نشست هایی در امنیت افغانستان هم تاثیرگذار خواهد بود زیرا تا زمانی که کشورهای موثر منطقه در برنامه های امنیتی حضور پیدا نکنند نتایج مطلوبی در زمینه امنیت حاصل نخواهد شد.

دانش یادآور شد: زمانی که امریکایی ها در سال 2001 به افغانستان آمدند شعارشان از بین بردن تروریزم و مواد مخدر بود که نه تنها این مبارزه صورت نگرفت بلکه تروریزم امروزه به یک معضل جهانی تبدیل شده. تحولاتی هم که در کشورهای عربی رخ داد به جای اینکه مشکلات این کشورها را حل کند ناامنی ها بیشتر شد، گروه های تروریستی جدیدی بوجود آمدند و منطقه ناامن تر شد.

وی عنوان کرد: کشورهای منطقه از جمله روسیه، ترکیه و ایران معتقدند که امریکایی ها اهداف خاص خود را در منطقه دنبال می کنند و در امر مبارزه با تروریزم صادق نیستند، طبیعی است کشورهای منطقه که از تروریزم آسیب می بینند باید به فکر برون رفت از این مشکل باشند و تا زمانی که همکاری های مشترک منطقه ای صورت نگیرد برنامه های امنیتی منتج به نتایج مناسبی نخواهد شد.

به گفته این کارشناس سیاسی جمهوری اسلامی ایران و روسیه تجارب خوبی در مبارزه مشترک با تروریست ها بویژه داعش در سوریه دارند و از آنجایی که گروه تروریستی داعش در افغانستان هم فعال شده این کشور می تواند از این تجارب برای مبارزه با این گروه استفاده کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که دولت افغانستان بصورت دقیق عمل کند و سیاست درستی را در پیش بگیرد می تواند از همکاری کشورهای مختلف در زمینه امنیت برخوردار شدخ و منافع ملی خود را هم تامین کند.

 

کلیدواژه