دیدگاه عبدالله درباره توافقنامه صلح با حکمتیار
(last modified 1395-06-30T06:01:43+00:00 )
سنبله 30, 1395 10:31 Asia/Kabul
  • عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان
    عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در نشست شورای وزیران گفت،هیچ موردی در توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در تضاد با منافع مردم این کشور نیست.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با اشاره به این که چندین ماه است که روند صلح با حکمتیار در حال پیگیری است،از مشورت با بزرگان افغانستان در این زمینه خبر داد.

عبدالله افزود،هر گروهی که به روند صلح در افغانستان می پیوندد،شریک مسائل و فرصت های موجود در این کشور است. وی تاکید کرد،البته کل مشکل افغانستان با توافقنامه صلح با حزب اسلامی حل نمی‌شود و مشکلات دیگری نیز وجود دارد ، اما توافقنامه صلح با حکمتیار گامی مثبت به سوی یک صلح سراسری در این کشور است.

پیشتراعلام شده بود که توافقنامه صلح با حزب اسلامی حکمتیار نهایی شده است و شورای عالی صلح افغانستان جزئیات آن را بزودی منتشر می کند. سخنان عبدالله در حمایت از توافقنامه صلح دولت وحدت ملی افغانستان با حزب اسلامی حکمتیار در حالی است که پیشتر برخی منابع خبری در این کشور از مخالفت وی با این توافقنامه خبر داده بودند.

تکرار تعویق اعلام نهایی شدن متن توافقنامه صلح از سوی کابل در هفته های گذشته،بر اثر وجود اختلافها در دولت افغانستان بوده است. جزئیات مربوط به توافقنامه صلح دولت افغانستان با گروه حکمتیار منتشر نشده است،اما اصل مسئله دست یابی به توافق بین دو طرف برای پایان مخاصمه و برقراری صلح می تواند دستاورد قابل توجهی برای سران دولت وحدت ملی این کشور باشد.

توافق برای صلح با گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان مهمترین هدف ملی در این کشور محسوب می شود که در دوره حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان با وجود تلاش های مستمر محقق نشد . وجود اختلافات گسترده در میان طرف های مذاکره و عدم تعدیل خواسته ها مهمترین مانع توافق برای صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار در دوره کرزی بود. با روی کار آمدن دولت وحدت ملی در افغانستان و تغییر برخی رویکردها و تعدیل برخی انتظارات ، زمینه برای حصول به نتیجه افزایش یافت. درشش ماه اخیر هیات نمایندگی حزب اسلامی افغانستان و شورایعالی صلح این کشور بارها درباره توافقنامه صلح و جزییات آن گفتگو کردند تا این که در چند روز گذشته دوطرف از حصول به توافق نهایی در این خصوص خبر دادند.

اگر این توافقنامه توسط دولت افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی امضا شود و طرفین به مفاد آن متعهد بمانند ، جایگاه سیاسی واجتماعی سران دولت تقویت خواهد شد. پایان مخاصمه نظامی بین حزب اسلامی افغانستان و دولت کابل می تواندموجب تمرکز بیشتر کابل بر مهار گروه های تروریستی شود و درعین حال ،این امکان را فراهم می کند نیروهای تحت امر حکمتیار در صورت توافق ، در مقابله با تروریسم در افغانستان به کار گرفته شوند.

 

 

 

کلیدواژه