هشدار طالبان به آمریکا درمورد استفاده از افغانستان به عنوان پایگاه نظامی
(last modified 1397-07-08T08:16:58+00:00 )
میزان 08, 1397 12:46 Asia/Kabul
  • هشدار طالبان به آمریکا درمورد استفاده از افغانستان به عنوان پایگاه نظامی

طالبان به امریکا هشدار داد  هرگز به واشنگتن اجازه نمی‌دهد  از افغانستان به عنوان پایگاه نظامی برای پیشبرد  اهداف شیطانی و رقابت جهانی خود استفاده کند.

این گروه در بیانیه ای خطاب به نظامیان خارجی مستقر در افغانستان تاکید کرد اشغالگران به هیچ عنوان نمی‌توانند به اهداف شوم  و پلید خود در این کشور  دست یابند.در بیانیه  طالبان آمده است  آمریکا و ناتو نیز به زودی پس از شکست نظامی و سیاسی در افغانستان ،به سرنوشت مشابهی مانند شوروی دچار خواهند شد.این گروه از مردم افغانستان خواست  در برابر عواملی که به اختلافات و نفاق دامن می‌زنند هوشیار باشند و به مبارزه با آنها ادامه دهند.گروه طالبان در حالی به آمریکا در مورد ادامه اشغال افغانستان هشدار می دهد که از دیدگاه محافل سیاسی در این کشور ،خود عامل تداوم حضور نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان است .زیرا انها ادامه حضور نظامی خود در افغانستان را برای تامین امنیت  و مقابله با گروههای خشونت طلب و تروریسم توجیه می کنند که یکی از عوامل آن طالبان است .

علاوه براین ،طالبان در حالی به امریکا هشدار می دهد که اخیرا گزارشهای تایید شده از مذاکرات پنهانی  این گروه و امریکا در مناطق مختلف خبر می دهند و این کشور نیز زلمی خلیل زاد را به عنوان نماینده ویژه خود در امور افغانستان و گفتگو با طالبان تعیین کرده است .با توجه به انتقادات گسترده از طالبان در افغانستان  به دلیل گفتگو با امریکا ،این گروه با هشدار به واشنگتن  نوعی سیاست فرار به جلو را اتخاذ کرده است و می کوشد به اصطلاح خود را مخالف اشغال افغانستان نشان دهد. 

سید عبدالمقدم امین کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

"برنامه امریکا در افغانستان شفاف نیست. امریکایی ها از حضور طالبان واکنون گروه تروریستی داعش  در مناطق مختلف افغانستان برای توجیه ادامه حضور نظامی خود در این کشور استفاده می کند و به انان حمله نیز نمی کنند ."

از دیدگاه مردم افغانستان رفتار و تحرکات طالبان با ادعای این گروه مبنی بر اینکه یک گروه ملی است و از منافع ملی این کشور  دفاع می کند کاملا مغایرت دارد .زیرا  طالبان با ادامه بحران و ناامنی نه تنها باعث می شود برنامه های دولت کابل برای جذب سرمایه گذاری و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی افغانستان عملی نشود بلکه  افغانستان را همچنان با جنگ داخلی روبرو می کند که شخصیتهای سیاسی  از ان به عنوان برادر کشی نام می برند. 

حامد کرزای رئیس جمهوری سابق افغانستان 

"طالبان برای منافع افغانستان نمی جنگد بلکه برای کشورهای دیگر در افغانستان می جنگد. دیگر نمی توانیم به اعضای طالبان برادر بگوییم.انها برادر کشی می کنند. با این حال مردم افغانستان نباید  علی رغم مشکلات، امید خود را نسبت به آینده  از دست بدهند.

در هر حال ،مردم افغانستان که از بیش از چهار دهه جنگ و خونریزی خسته شده اند همواره از طالبان انتظار دارند با پیوستن به روند صلح این کشور نه تنها بستر و زمینه خروج اشغال گران از افغانستان را فراهم کند بلکه به دولت و مردم این کشور برای برون رفت از بحران های  اقتصادی و اجتماعی و ادامه تحصیل دانش آموزان کمک نماید . در غیر این صورت ،رویه و عملکرد  طالبان بیش از پیش وجهه این گروه  را نزد مردم افغانستان تخریب می کند .

کلیدواژه