نیروهای مختلف و مخالف در افغانستان از پارلمان به عنوان جایگاه بیان نظرات خود استفاده می کنند
(last modified 1397-07-08T12:47:46+00:00 )
میزان 08, 1397 17:17 Asia/Kabul

پارلمان در افغانستان اثرات مثبت و منفی خاصی داشته اما بصورت کلی نیروهای مختلف از آن به عنوان جایگاه بیان نظرات خود استفاده کرده اند

کارشناس فرهنگی-اجتماعی افغان گفت: پارلمان در افغانستان در کمتر از دو دهه اخیر اثرات مثبت و منفی خاصی داشته اما بصورت کلی نیروهای مختلف از آن به عنوان جایگاه بیان نظرات خود استفاده کرده اند.

حمزه واعظی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات پارلمانی افغانستان اظهار داشت: پارلمان در افغانستان سابقه طولانی دارد اما آنچه طی کمتر از دو دهه اخیر از آن به عنوان پارلمان یاد می شود آثار مثبت و منفی خاص خود را داشته است.

وی تصریح کرد: اثر مثبت آن این است که از همان ابتدا که بحث انتخابات پارلمانی مطرح شد بسیاری از افراد و گروه هایی که بیشتر با جنگ سر و کار داشتند وارد کارزارهای انتخاباتی شدند و فرصتی برای آن ها ایجاد شد تا دمکراسی، مدارا و تحمل را تمرین کنند.

به گفته این کارشناس افغان به این ترتیب حتی تعدادی از فرماندهان طالبان هم با آرائی که بدست آوردند وارد پارلمان شدند اما اینکه چه کاری در پارلمان انجام دادند بحث دیگری است، به هر حال تعدادی از افراد اینچنینی در کنار دیگران زیر سقف پارلمان گرد هم جمع شدند و حتی زمینه فراهم شد تا افرادی که در گذشته باهم جنگیده بودند در کنار هم قرار بگیرند و در مورد مسایل مختلف باهم گفت و گو کنند.

واعظی عنوان کرد: اما از سوی دیگر به دلیل اینکه این پارلمان محل تجمع نیروهای متفاوت با برداشت ها و افکار متفاوت بود و به عنوان یک نهاد قدرتمند و ساختاری شکل نگرفت و از سوی دیگر به دلیل نبود یک ساختار نیرومند در دولت، قوای مقننه، مجریه و قضائیه آنطور که باید و انتظار می رفت نتوانست به درستی عمل کند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: طی سال های گذشته قوانینی در پارلمان به تصویب رسید اما بیشترین وقت پارلمان به کشمکش های سیاسی بین پارلمان و حاکمیت گذشت، نمایندگان از جایگاه خود به عنوان یک اهرم فشار و امتیازگیری علیه قوه مجریه و قضائیه  استفاده می کردند و این سبب شد که پارلمان نتواند به عنوان یک مرکز دمکراسی و رکن مهم حاکمیت نظارت درست و قانونی بر سایر قوا داشته باشد و قوانین متناسب با نیاز مردم و شرایط جاممعه را به تصویب برساند.

وی اضافه کرد: بنابراین پارلمان افغانستان بطور کلی از نظر قانونگذاری، پارلمان موفقی نبوده اما از نظر سیاسی موفقیت هایی داشته و آن اینکه نیروهای مختلف و بعضاً مخالف را در کنار هم قرار داده، برای آن ها منافع نسبتاً مشترکی را تعریف کرده و آن ها توانسته اند از پارلمان به عنوان یک سنگر مبارزه سیاسی استفاده کنند.

 

کلیدواژه