اذعان  آمریکا به ناتوانی برای وادار کردن اروپا به خروج از برجام
(last modified Tue, 02 Oct 2018 07:46:26 GMT )
میزان 10, 1397 12:16 Asia/Kabul
  •  اذعان  آمریکا به ناتوانی برای وادار کردن اروپا به خروج از برجام

در پی عدم موفقیت واشنگتن در همسو کردن متحدان اروپایی خود برای ترک برجام،" برایان هوک" رئیس گروه موسوم به "اقدام ایران" در دولت آمریکا با اذعان به اینکه واشنگتن نمی تواند کشورهای اروپایی را به ترک برجام ملزم کند،گفت: خروج از برجام تصمیمی است که آمریکا برای خودش گرفته است.

هوک با اشاره به اینکه واشنگتن نقض برجام را از کشورهای اروپایی نخواسته است وهدف تحریم‌های امریکا این نیست که کشورهای اروپایی وادار به ترک برجام شوند، گفت: تحریم‌های آمریکا برای تنبیه شرکت‌های اروپایی طراحی نشده‌اند.

اظهارات برایان هوک در حالی است که طی چند ماه گذشته و از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام در 18 ثور ،مقامات واشنگتن از راههای گوناگون برای همراه کردن متحدان اروپایی خود برای خروج از برجام استفاده کرده اند. در این راستا  می توان به انجام رایزنی های سیاسی با مقامات اروپا در حاشیه نشست های بین المللی، سفر مقامات مختلف آمریکا به اروپا برای رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا و راضی کردن آنها به خروج از برجام، تهدیدهای لفظی و اقدامات تنبیه علیه شرکت های تجاری اروپا اشاره کرد.

در این راستا "جان بولتون" مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته گفت: واشنگتن اجازه نمی‌دهد اروپا یا هر کس دیگری تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با انتقاد از تلاش گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) برای ایجاد ساز و کارهایی خاص برای حفظ کانال مالی با ایران گفت: اقدام گروه 1+4، وی را "مأیوس و برآشفته" کرده است.

علیرغم همه تلاش های واشنگتن، مقامات اروپا از ابتدا بر ماندن در برجام وحفظ آن وهمچنین یافتن راهکارهایی برای انجام تعهدات خود در قبال ایران تاکید دارند.

"دونالد توسک" رئیس شورای اروپا در اینباره با تاکید بر اینکه واشنگتن نمی تواند تصمیم های سیاسی خود را بر نهاد های بین المللی و کشورهای دارای حق حاکمیت تحمیل کند، تصریح کرد اروپا به همراه دیگران برجام را حفظ خواهد کرد.

حفظ امنیت اروپا، تاکید بر استقلال اروپا و پایبندی بر سیاست چند جانبه گرایی همچنین تامین منافع اقتصادی و مراودات اروپا با ایران از جمله دلایل پایبندی اروپایی ها به برجام است.از این روی از زمان خروج امریکا از برجام مقامات اروپا تلاش کرده اند تا از طرق مختلف بتوانند منافع اقتصادی ایران را تامین کنند در این راستا  وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ شامل  آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه هفته گذشته برای تدوین ساز و کارهای مالی در جهت حفظ برجام بدون آمریکا و اجرایی کردن آن قبل از ماه نوامبر به توافق رسیدند.

نه تنها اروپا بلکه برخی دیگر از کشورهای جهان نیز با خواست واشنگتن در قبال تحریم ایران همراهی نکرده اند،  چنانکه واشنگتن از کشورهای تولید کننده نفت خواسته بود بر میزان تولید خود برای جبران کسری نفت ایران در بازار بیفزایند اما عدم همراهی این کشورها و رسیدن قیمت جهانی نفت به بیش از 80 دلار در هر بشکه شاهدی بر عدم توجه به خواست واشنگتن است. 

با نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران درماه عقرب ، به نظر می رسد اظهارات هوک و اذعان وی به ناکامی در همراه کردن اروپا برای ترک برجام و کم اهمیت جلوه دادن این مساله، تلاشی برای پوشاندن سیاست شکست خورده واشنگتن در موضوع برجام است.   

 

کلیدواژه