تکمیل حلقه های سه گانه قدرت در عراق
(last modified 1397-07-11T04:19:16+00:00 )
میزان 11, 1397 08:49 Asia/Kabul
  •  تکمیل حلقه های سه گانه قدرت در عراق

با انتخاب رئیس جمهوری و معرفی نخست وزیر جدید عراق حلقه های سه گانه قدرت در عراق تکمیل شده است.

پارلمان عراق روز گذشته برهم صالح را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب و رئیس جمهوری جدید نیز عادل عبدالمهدی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد. پیش از این نیز محمد الحلبوسی به عنوان رئیس جدید پارلمان عراق برگزیده شده بود. از سال 2003 تا کنون بنا بر توافق احزاب سیاسی عراق، رئیس جمهوری از میان نامزدهای کُرد، رئیس مجلس از میان نامزدهای اهل سنت و نخست وزیر نیز از میان نامزدهای شیعیان این کشور انتخاب می شود.

انتخاب رئیس جمهوری نخستین گام در تشکیل دولت جدید در عراق است. بر این اساس، برهم صالح در نخستین اقدام خود، عادل عبدالمهدی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد و عبدالمهدی نیز باید طی یک ماه کابینه جدید عراق را معرفی کند.

اهمیت انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق در این است که وی حمایت از منافع ملی عراق را بر منافع فرقه ای ارجحیت می دهد. برهم صالح که توسط حزب اتحادیه میهنی نامزد تصدی پست ریاست جمهوری شده بود، در زمان همه پرسی جدایی کردستان از عراق نیز از این همه پرسی حمایت نکرده و خواستار حفظ تمامیت ارضی عراق شده بود. برهم صالح روز گذشته نیز پس از معرفی به عنوان رئیس جمهوری جدید گفت وحدت و استقلال عراق را حفظ خواهم کرد. وی تاکید کرد که رئیس جمهوری عراق خواهم بود نه یک گروه یا جریان مشخص. می توان گفت یکی از مهمترین پیام های انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق، شکست جدایی طلبان در این کشور است.

اهمیت دیگر انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق در این است که وی با اعراب این کشور روابط خوبی دارد و کسب 219 رأی مثبت در جلسه روز گذشته پارلمان عراق نیز حاکی از این موضوع است. برهم صالح بر خلاف برخی دیگر از شخصیت های مطرح کُرد بر این باور است که حقوق کُردها نیز در «عراق قوی» تامین می شود نه «عراق ضعیف».

معرفی عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر جدید عراق نیز حاوی این پیام مهم است که فشارهای خارجی برای اختلاف افکنی میان گروههای شیعی و همچنین معرفی نخست وزیری که مخالف حشد الشعبی در عراق باشد، با شکست مواجه شد زیرا عادل عبدالمهدی با ائتلاف گروههای شیعی و تشکیل «کتله اکبر یا فراکسیون بزرگ تر پارلمانی» از طریق ائتلاف سائرون و الفتح به عنوان نخست وزیر جدید عراق معرفی شده است.

اگرچه حلقه های سه گانه قدرت شامل رئیس پارلمان، رئیس جمهوری و نخست وزیر در عراق تکمیل شده و بن بستی که پس از انتخابات پارلمانی ماه مه گذشته تا کنون ایجاد شده بود، پایان یافته است، اما مداخله های خارجی به خصوص مداخله آمریکا در امور داخلی عراق پایان نمی یابد. آمریکا اکنون تلاش خواهد کرد با اعمال فشار بر عادل عبدالمهدی در فرآیند معرفی کابینه جدید عراق مداخله کند، کمااینکه «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا هفته گذشته خواستار مداخله آمریکا در انتخاب وزیر نفت دولت جدید عراق شده بود.