میزان 12, 1397 11:38 Asia/Kabul
  • انتقاد از دولت افغانستان به دلیل تداوم عملیات‌ شبانه نیروهای خارجی

نمایندگان پارلمان و سنای افغانستان اعلام کردند با وجود تذکر آنها به نهادهای امنیتی، هنوز دولت افغانستان هیچ اقدامی برای توقف عملیات‌ شبانه نیروهای خارجی در این کشور انجام نداده است.

عملیات‌ شبانه نظامیان آمریکایی و ناتو باعث افزایش بی سابقه تلفات غیرنظامیان افغان شده است و تنها در دو هفته اخیر بیش از 100 غیرنظامی در ولایت‌های شرقی افغانستان کشته شدند.

در روزهای اخیر نمایندگان سنا و پارلمان افغانستان ضمن محکوم کردن عملیات‌ شبانه نظامیان خارجی ازدولت این کشور خواستند  برای توقف فوری این گونه  عملیات‌ها اقدام کند.

نمایندگان سنا و پارلمان افغانستان تصریح کردند که با وجود درخواست‌های مکرر آنها از دولت افغانستان هنوز هم عملیات‌ شبانه نیروهای آمریکایی و ناتو در آن  کشور ادامه دارد.

«محمد علم ایزدیار» معاون سنای افغانستان گفت: بارها برای توقف عملیات‌ شبانه نیروهای آمریکایی و ناتو به نهادهای امنیتی افغانستان شکایاتی ارائه شده اما دولت کابل تاکنون برای توقف این عملیات‌ها اقدامی نکرده است.

 توقف عملیات شبانه نظامیان خارجی در افغانستان از جمله توافقات سال های گذشته کابل و واشنگتن بود که البته نیروهای آمریکایی و ناتو بارها این توافق را نقض کرده اند.

شش سال پیش توافقنامه ای  با هدف واگذاری عملیات‎های ویژه و شبانه به نیروهای افغان میان "عبدالرحیم وردک" وزیر دفاع افغانستان و "جان آلن" فرمانده نظامیان خارجی دراین کشور امضا شد که این توافقنامه از سوی آمریکا و ناتوهیچگاه اجرایی نشد.

توقف عملیات شبانه نظامیان خارجی در افغانستان مطالبه ای عمومی و جدی در این کشور محسوب می شود که امضای  توافقنامه ای در این زمینه هم  در اثر فشار افکار عمومی افغانستان انجام شد.

عملیات شبانه آمریکا و ناتو در افغانستان که با ادعای یافتن عناصر گروه های تروریستی در این کشور انجام می شود بیش از همه،  جان غیر نظامیان افغان را به مخاطره انداخته است و به همین دلیل است که نمایندگان سنا و پارلمان افغانستان از عدم اقدام جدی دولت کابل در توقف عملیات شبانه نیروهای خارجی  در این سال ها بشدت انتقاد کرده اند.

ازنظرپارلمان و سنای افغانستان تداوم عملیات شبانه نیروهای خارجی در مناطق مختلف این کشور موجب کشتار غیر نظامیان و ایجاد چالش های جدی فرا روی راهبرد دولت کابل برای مقابله با تروریسم درافغانستان خواهد شد.علاوه براین، پیامدهای مرگبارعملیات شبانه نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان، اعتراض های گسترده مردم، احزاب، رسانه ها و نهادهای حکومتی به دولت این کشور را بدنبال داشته است. درسال های اخیر و به ویژه دردوره حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان پس ازعملیات های شبانه نظامیان خارجی کمیته های حقیقت یاب متعددی تشکیل شد که نتایج این تحقیقات هیچگاه منجر محاکمه ومجازات  نظامیان خارجی نشد و گزارش های آن نیز در اختیارمردم این کشور قرارنگرفت.

عدم پاسخگویی آمریکا و ناتو به جنایات جنگی نیروهای خارجی ازجمله درعملیات های شبانه در افغانستان به رویه ای معمول درسیاست غرب تبدیل شده که تهدید به تحریم قضات دیوان بین المللی کیفری درخصوص بررسی جنایات نظامیان آمریکا در افغانستان نشانه دیگری از  مسئولیت ناپذیری واشنگتن دررعایت حقوق بشر است.   

 سید اسحاق دلجو حسینی کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید،طی سال های گذشته نیروهای خارجی جنایات بسیارهولناک جنگی را مرتکب شده اند، سال هاست که مردم افغانستان از این ناحیه درد و رنج دیده اند و شکایت های فراوانی هم شده اما رسیدگی نشده است.

انتقاد پارلمان و سنای افغانستان از عدم اقدام دولت در جلوگبری از عملیات شبانه نیروهای خارجی، بار دیگر ناکارامدی  راهبردهای امنیتی دولت این کشور را نشان داده است.