میزان 13, 1397 12:00 Asia/Kabul
  •  نعل‌وارونه دبیرکل ناتو؛ فرافکنی ضد ایران

نگاه دوگانه غرب به تحولات منطقه غرب آسیا تغییری در واقعیت‌های جاری ایجاد نخواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری تاثیرگذار همچنان به نقش‌آفرینی مثبت خود ادامه می‌دهد.

تلاش برای «ایران‌هراسی» در منطقه غرب آسیا با هدف تامین منافع غرب، موضوع جدیدی نیست و این سیاست، نگاه ابزاری غرب به ویژه آمریکا را در این منطقه نشان می‌دهد.
سخن گفتن از نقش مُخرب ایران در منطقه، چشم بستن بر واقعیت‌های کنونی است که ریشه در سیاست دوگانه غرب در برخورد با کشورها دارد. در این میان؛ «ینس استولتنبرگ»  دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه مدعی شد: کشورهای ناتو نگران اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه هستند و برای مقابله با این چالش، همکاری اطلاعاتی می‌کنند. 
«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به ادعای دبیرکل ناتو گفت: «برخلاف اظهارات دبیرکل ناتو، نقش سازنده ایران در برقراری ثبات در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه مورد اذعان بخش اعظم جامعه بین‌المللی است و اگر مبارزه بی‌دریغ ایران با گروه‌های تروریستی شناخته شده نبود، امروز بسیاری از کشورها و شهرهای اروپایی از امنیت لازم برخوردار نبودند.»

بدون‌شک؛ جمهوری اسلامی ایران در منطقه راهبردی غرب آسیا، نقش سازنده‌ای دارد و این مهم خارج اراده حاکم بر معادلات منطقه‌ای و جهانی بوده است. ایران، به عنوان قربانی تروریسم، در خط مقدم مبارزه با این پدیده شوم قرار دارد و شکست داعش در عراق و پایان حاکمیت سرزمینی تروریست‌ها در سوریه، در نتیجه همکاری موثر ایران با دولت‌های قانونی عراق و سوریه محقق شده است. سیاست روشن ایران در مبارزه با تروریسم، علاوه بر اینکه منطقه را در مسیر «ثبات و امنیت‌پایدار» قرار داده است، حاشیه امنیت را هم برای پایتخت‌های اروپایی به ارمغان آورده است.
اوج رویکرد دوگانه غرب در مبارزه با تروریسم در ماجرای حمله تروریستی اهواز، جنوب غرب ایران، مشاهده شد که بیشتر رسانه‌های غرب از به کار بردن لفظ «حمله‌تروریستی» برای جنایت اهواز خودداری کردند. این حمله ماهیت واقعی غرب را نمایان کرد و نشان داد آنجا که منفعت کشورهای غربی حاکم باشد، چشم خود را بر روی واقعیت‌ها می‌بندند. عربستان‌سعودی ازجمله کشورهایی است که همواره از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کند اما به‌سبب نفع دلارهای نفتی سعودی برای غرب، این کشور در سایه چتر حمایتی غرب از جمله ‌آمریکا قرار دارد. این حمایت حتی به تحقیر عربستان‌سعودی هم منجر شده است اما به سبب اینکه این کشور وابستگی سیاسی و امنیتی دارد، نقش مُخرب آن مورد توجه غرب از جمله دبیرکل ناتو نیست.
از نگاه بیشتر کارشناسان و رسانه‌ها، عربستان‌سعودی، از تروریسم حمایت می‌کند و دلارهای نفتی این کشور عربی حاشیه خلیج فارس به خشونت در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق دامن زده است. در هیمن زمینه؛ روزنامه آمریکایی «بوستون‌ گلوب» (The Boston Globe) اخیرا با انتقاد از سیاست‌ دوگانه واشنگتن درقبال تروریسم، نوشت: «هیچ کشوری به اندازه عربستان از تروریسم حمایت نکرده است.»
این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «همه پژوهش‌ها درباره تروریسم جهانی حاکی است که بیشتر پول‌های صرف‌ شده برای حمایت از القاعده، طالبان، داعش و سایر گروه‌های تروریستی را عربستان تأمین می‌‌کند.»
«نوام چامسکی» فعال سیاسی، منتقد اجتماعی و زبان‌شناس مشهور آمریکایی هم معتقد است: «وهابی‌سازی، ایده‌های تندروانه است که بر فکر رهبران کشور سعودی حاکم است و رژیم عربستان پول هنگفتی خرج تأسیس مدارس‌ وهابی در کشورهای مختلف می‌کند که تأثیر بسیار خطرناکی دارد.» 
این اذعان، واقعیت کنونی منطقه غرب آسیاست و با طرح ادعاهایی از جنس ادعای دبیرکل ناتو تغییر نخواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری صلح‌طلب نقشی سازنده و مسئولیت‌پذیر در منطقه راهبردی غرب آسیا و جهان دارد. 

کلیدواژه