میزان 14, 1397 18:54 Asia/Kabul
  •  اعلام آمادگی علمای پاکستان برای همکاری در روند صلح افغانستان

علمای پاکستان برای کمک به پایان جنگ در افغانستان و برقراری صلح پایدار در این کشور اعلام آمادگی کردند.

 "مولانا سمیع الحق" رییس جماعت علمای اسلام پاکستان گفت: دردیدار با هیات شورای عالی صلح افغانستان دراسلام آباد، به این هیات تضمین داده است،برای برقراری صلح در افغانستان همکاری کند.

سمیع الحق افزود: صلح افغانستان برای ثبات و آرامش همه منطقه ضروری است و جماعت اسلامی علمای پاکستان از روند صلح در افغانستان حمایت می کند.

رییس جماعت علمای اسلام پاکستان همچنین به همه  گروه‌های افغان  توصیه کرد، با اتحاد وکمک یکدیگرصلح را درافغانستان برقرار کنندو برای خروج نظامیان  خارجی  از افغانستان تلاش کنند.

اظهارات سمیع الحق درباره اعلام آمادگی علمای پاکستان برای کمک به خاتمه جنگ در افغانستان و برقراری صلح در این کشور نشانه ای امیدوارکننده برای دولت و مردم افغانستان است.

این موضع رییس جمعیت علمای اسلام (شاخه سمیع الحق) که پس از گفتگوی هیاتی از شورای عالی صلح افغانستان با وی ابرازشد، می تواند زمینه را برای برگزاری نشست مشترک علمای افغانستان و پاکستان فراهم کند.

پیش ازسفراین هیات به اسلام آباد،شورای عالی صلح افغانستان گفته بودبخش عمده ماموریتهای این هیات رایزنی برای برگزاری نشست مشترک با علمای پاکستان درباره بررسی جنگ و صلح درآن کشور است.

رایزنی هیات شورای عالی صلح افغانستان درپاکستان برای مهیاکردن زمینه برگزاری نشست مشترک علمای دوکشوربا هدف یافتن راهکارهای خاتمه جنگ در افغانستان در چارچوب رویکردی است که رهبران دینی این کشورازچند سال گذشته آن رادر دستور کار قرار دادند.

«عباس بصیر» کارشناس مسائل سیاسی درافغانستان می گوید: برای برقراری امنیت درافغانستان باید گفت‌وگوهای علمی بین علما صورت بگیرد. اعتدال فکری براساس اصول دین مبین اسلام به برقراری صلح واقعی و پایدار در افغانستان کمک می کند.

ازنظرمقامات افغانستان به خصوص طیف علمای این کشور،رهبران مذهبی وعلمای دینی پاکستان می توانند نقش مهمی درکاهش خشونت و جنگ ،برقراری ثبات و آرامش در افغانستان داشته باشند ،مشروط به آنکه آنان برای ایفای این نقش مهم اراده و عزم جدی داشته باشند.

دربین علما ورهبران مذهبی پاکستان ؛سمیع الحق از جمله شخصیت هایی است که از نظر مقامات افغانستان نفوذ قابل توجهی دربین گروه طالبان دارد و به این دلیل می تواند در ترغیب طالبان به ورود به روند مذاکرات صلح نقش مهمی ایفاء کند.بنا به چنین ملاحظه ای است که در رسانه های پاکستان از سمیع الحق به عنوان پدر معنوی طالبان یاد شده است.دردوره حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان،رئیس جمعیت علمای اسلام از جمله ده شخصیت پاکستانی بود که کرزی درباره کمک به روند صلح در آن کشور به وی نامه نوشت.

چنانچه وعده سمیع الحق برای کمک علمای پاکستان برای کمک به پایان جنگ و استقرار صلح در افغانستان محقق بشود،می توان انتظار داشت که بخشی از آتش جنگ در این کشور فروکش کند.

برای راستی آزمایی پایبندی سمیع الحق وسایرعلمای پاکستان به تحقق وعده کمک به برقراری صلح در افغانستان،همراهی آنان با رویکرد علمای این کشور در خصوص صدور فتوا درباره حرام بودن جنگ افغانستان است.

یکی از موارد مهم اختلاف بین علمای افغانستان با علمای پاکستان،اجتناب برخی علمای این کشور ازحرام اعلام کردن جنگ درافغانستان است که اظهارات سمیع الحق درباره کمک به برقراری صلح در این کشور باید به تغییر این رویکرد منجر بشود.

کلیدواژه