اقدام دولت چین بر توقف خرید نفت آمریکا
(last modified Mon, 08 Oct 2018 06:29:01 GMT )
میزان 16, 1397 10:59 Asia/Kabul
  • اقدام دولت چین بر توقف خرید نفت  آمریکا

دولت چین خرید نفت از آمریکا را به طور کامل متوقف کرد.

 رئیس شرکت کشتیرانی مرچانت چین در مصاحبه ای گفت ، با بالا گرفتن تنش  و تشدید جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن ،  چین خرید نفت از آمریکا را به طور کامل متوقف کرده است.

 'شیه چون لین' -Sheih- Chun Lin همچنین ازپالایشگاه ها  و بازرگانان چین خواسته است در مورد خرید نفت خام از آمریکا اقدام نکنند .

 چین در ماه اوت از آمریکا 9 میلیون و 700 هزار بشکه نفت خریداری کرد اما وقتی روابط دو کشور تیره تر شد در ماه سپتامبر این میزان به  600 هزار بشکه رسید .

تصمیم دولت چین برای توقف خرید نفت از آمریکا از جمله اقدامات واکنشی به جنگ تجاری کاخ سفید ضد پکن است.

رویارویی تجاری آمریکا و چین درپی تصمیم "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اعمال افزایش تعرفه گمرگی از جمله بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین از هشتم ماه مارس 2018 آغازشد.

کاهش بیش از9 میلیون بشکه ای خرید نفت آمریکا از سوی چین در مدت زمان یک ماهه (اوت تا سپتامبر) نشانه ای جدی از برنامه پکن برای مقابله با واشنگتن در جنگ تجاری است که هدف کاخ سفید کاهش توان رقابت اقتصادی چین در عرصه تجارت بین المللی است.

«وانگ ژیمینگ» Wang Zhiming کارشناس مسائل اقتصادی می گوید،اقدام آمریکا  تلاشی در جهت مرعوب کردن پکن درتجارت جهانی است اما آمریکا بازنده هرگونه جنگ تجاری علیه چین است.

برنامه چین برای به صفر رساندن خرید نفت از آمریکا،می تواند موجب افزایش تراز مثبت تجاری پکن در مراودات اقتصادی با واشنگتن بشود.

به خصوص آنکه مازاد تجاری چین در ماه اوت امسال در برابر آمریکا به 31 میلیارد دلار رسید و این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن بیانگر افزایش 18.7 درصدی است. 

بر خلاف پیش بینی ترامپ و مشاوران اقتصادی وی در خصوص موقعیت انفعالی چین درجنگ تجاری واشنگتن ضد این کشوراما تصمیم پکن برای توقف کامل خرید نفت ازآمریکا نشان داد که چین هوشمندانه از ابزارهای خود برای این رویارویی تجاری استفاده می کند.

چین پس از بی نتیجه بودن مذاکرات با آمریکا برای خاتمه این جنگ تجاری،ضمن اتخاذ موضع مشابه  برای اعمال تعرفه های بیشتر بر ورود کالاهای آمریکایی از کاخ سفید به دلیل نقض مقررات تجارت بین المللی نیز به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

دولت چین ضمن آنکه خرید نفت آمریکا ازسوی شرکت ملی نفت خود را متوقف کرده است،برواردات نفت خام از آمریکا هم تعرفه 25 درصدی وضع کرده که این مسئله بر گرایش شرکت های نفتی چینی برای تامین نفت مورد نیاز خود از منطقه خاورمیانه به خصوص از ایران تاثیر مهمی داشته است.

«وارن پترسون» تحلیلگر مسائل انرژی می گوید، چین  در استراتژی ایران برای فروش نفت در بازارهای آسیایی نقش کلیدی دارد. با توجه به وخیم تر شدن روابط بین آمریکا و چین در نتیجه مناقشات تجاری، احتمال اینکه پکن اهمیتی به خواسته های واشنگتن ندهد، زیاد است.

علاوه بر آنکه خرید نفت ازایران سبب مصون ماندن شرکت های چینی ازپرداخت تعرفه 25 درصدی خرید نفت از آمریکا خواهد شد،همچنین امکان پرداخت بهای نفت به ایران با پول ملی چین (یوان) هم امکانپذیر شده است که این دو متغیرموجب شده تا شرکت های چینی رغبت بیشتری برای تعامل نفتی با ایران پیدا کنند.

 چین با در پیش گرفتن راهبرد توقف کامل خرید نفت از آمریکا این پیام را به ترامپ داد که بجای همراهی با سیاست خصمانه کاخ سفید درخصوص به صفررساندن واردات نفت از ایران،درچارچوب مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا،به صفر رساندن خرید نفت از آمریکا مورد توجه قرار داده است. این تصمیم چین که گفته شده دومین خریداربزرگ نفت از آمریکا محسوب می شود،یکی از نتایج پیش بینی ها درباره شکست واشنگتن در منارعه تجاری با پکن است.