وضعیت موجود افغانستان با وعده هایی که امریکایی ها داده بودند بسیار متفاوت است
(last modified 1397-07-17T07:01:38+00:00 )
میزان 17, 1397 11:31 Asia/Kabul
  • وضعیت موجود افغانستان با وعده هایی که امریکایی ها داده بودند بسیار متفاوت است

وضعیت موجود افغانستان با وعده هایی که امریکایی ها در زمان ورود به این کشور داده بودند بسیار متفاوت است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: وضعیت موجود افغانستان با وعده هایی که امریکایی ها در زمان ورود به این کشور داده بودند بسیار متفاوت است.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به هفده سالگی جنگ افغانستان و ورود نیروهای نظامی امریکایی به این کشور یادآور شد که محو تروریزم، برقراری امنیت و بازسازی از شاخص ترین اهداف اعلام شده آن ها بود اما نه تنها این موارد محقق نشد بلکه عکس آن اتفاق افتاد به گونه ای که بی ثباتی و ناامنی گسترش یافته و تروریزم به نقاط مختلف دنیا راه پیدا کرده است.

وی افزود: عده ای از مردم در افغانستان که از سال 1381 حضور نیروهای امریکایی را در کشور خود تجربه کردند امیدوار بودند که از آن پس امنیت در این کشور برقرار شود اما اینگونه نشد، هرچند تغییراتی در بخش هایی مانند آموزش و پرورش، بهداشت و سایر بخش ها ایجاد و تعدادی از کارخانجات فعال شده اند اما در رابطه با تامین امنیت خواسته های مردم برآورده نشده و دستاورد قابل توجهی وجود ندارد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به حضور زلمی خلیلزاد در افغانستان به عنوان نماینده امریکا در این کشور به منظور پیگیری قضایای صلح گفت: خلیلزاد سیاستمدار کهنه کاری است که شناخت خوبی از مسایل افغانستان و منطقه دارد اما عملکرد وی بستگی به سیاست دولت امریکا دارد. اگر دولت امریکا به دنبال برقراری صلح در افغانستان باشد خلیلزاد می تواند گزینه خوبی برای پیگیری این مساله باشد اما اگر دولت امریکا به دنبال چیز دیگری به جز صلح و امنیت در افغانستان باشد، وی هم قادر نخواهد بود کاری را در زمینه صلح در افغانستان از پیش ببرد.

فصیحی اظهار کرد: اما به نظر نمی رسد که امریکایی ها به دنبال صلح در افغانستان باشند بلکه اهداف دیگری را در این کشور و کشورهای همسایه دنبال می کنند که ادامه جنگ در افغانستان به آن ها برای رسیدن به این اهداف کمک می کند هرچند گمان نمی رود که ایجاد جنگ و ناامنی کشوری را به اهدافش برساند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر خروج دولت امریکا از برخی توافقنامه های بین المللی که به نفع صلح و امنیت جهانی است و زیر سوال بردن احکام دادگاه های بین المللی ماهیت این دولت را بیش از پیش به جهانیان می نمایاند.

 

کلیدواژه