انتقاد از توشیح قانون انتخابات
(last modified 1395-06-30T12:08:45+00:00 )
سنبله 30, 1395 16:38 Asia/Kabul

بشیر بیژن مدیر مسئول هفته نامه خبرنگار می گوید : حکومت ، قانون انتخابات را برای ارائه در اجلاس بروکسل توشیح نمود در حالیکه در این قانون اشکالات جدی وجود دارد .

بشیر بیژن مدیر مسئول هفته نامه خبرنگار می گوید : حکومت بدون مشورت با نهادهای مدنی و سیاسی ، قانون انتخابات را توشیح نمود تا بتواند در اجلاس بروکسل ارائه نماید.

بشیر بیژن در مصاحبه با رادیو دری ضمن انتقاد از این اقدام حکومت تاکید کرد"این  شیوه دموکراتیک نیست و از سویی در ابعاد مختلف این قانون اشکالات جدی وجود دارد که دموکراتیک بودن و شفاف بودن این روند را زیر سوال می برد.

 آقای بیژن تصریح نمود: در مورد حوزه‌های انتخاباتی فیصله شده است تا صلاحیت به کمیسیون مستقل انتخابات داده شود تا حوزه‌های انتخاباتی را تعیین کنند که ما در این زمینه تجربه تلخی داریم.

به گفته وی ؛ با این روش ما نمی توانیم شاهد برگزاری دموکراتیک انتخابات  به دور از جعل و تقلب باشیم.

وی با توجه به اظهارات  مقامهای افغانستان درباره معیار رعایت تناسب نفوس و تامین نمایندگی عادلانه گفت " در کابل که پایتخت هست مرزهای روشن میان ولسوالیها و نواحی کابل وجود ندارد و کابل به 36 واحد کوچک اداری تقسیم می شود در حالی که ما از کابل 33 کرسی داریم .

بشیر بیژن مدیر مسئول هفته نامه خبرنگار افزود "در بقیه ولایات سرشماری نفوس نداریم  و مرزهای ولسوالیها هم مشخص نیست که زمینه را برای بهره برداری سودجویانه حلقات حاکم و زورمند مساعد می سازد .

 

 

کلیدواژه